مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,478
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مدل آموزشی فریر در تغییر نگرش و اختلالات خوردن دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 280 | صفحه پایان 287

چکیده

 زمینه و هدف: اختلالات خوردن و نگرش غیر طبیعی به خوردن در نوجوانان, بویژه دختران یکی از مشکلات اساسی جوامع می باشد. برای داشتن مداخله مفید و موثر در زمینه کشف زودرس اختلالات تغذیه ای و تغییر نگرش, داشتن یک مدل آموزشی مناسب و توانا از اولویت خاصی برخوردار است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مدل آموزشی فریر در تغییر نگرش و اختلالات خوردن در دانش آموزان انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 60 نفر از دانش آموزان سال اول مقطع متوسطه دارای اضافه وزن شهر مشهد در سال 1389 انجام شد. دانش آموزان از دو دبیرستان دخترانه منطقه 6 به صورت غیرتصادفی انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه استاندارد نگرش تغذیه و اختلالات خوردن تحت عنوان EAT-26 بود که توسط نمونه های پژوهش قبل و یک ماه پس از اجرای برنامه آموزشی تکمیل شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های مرکزی و پراکندگی, آزمون تی مستقل و آزمون تی زوجی با استفاده از نرم افزار SPSS 11.5 استفاده شد.یافته ها: پس از اجرای مداخله, میانگین نمره نگرش غیرطبیعی گروه آزمون از 8.53 قبل از آموزش به 4.16 بعد از آموزش کاهش یافت (P<0.001). در گروه کنترل, تغییری در نگرش غیر طبیعی ان ها صورت نگرفته بود (P=0.613). همچنین میانگین نمره توده بدنی گروه آزمون از 27.49 قبل از آموزش به 26.09 بعد از آموزش کاهش نشان داد (P<0.001). اختلالات خوردن از 6.4 درصد در گروه آزمون قبل از آموزش به 3.2 درصد بعد از آموزش کاهش نشان داد (P<0.001). در حالی که تفاوت آماری معنی داری در اختلالات خوردن گروه کنترل بعد از مداخله بوجود نیامد (p=0.810).نتیجه گیری: مداخله آموزشی در چارچوب مدل آموزشی فریر در مدرسه, تغییرات مطلوبی را در نگرش و اختلالات خوردن دانش آموزان ایجاد کرده است. 

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیمان، نوشین، و جلمبادانی، زینب. (1390). تاثیر مدل آموزشی فریر در تغییر نگرش و اختلالات خوردن دانش آموزان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 18(4 (مسلسل 62))، 280-287. SID. https://sid.ir/paper/463167/fa

    Vancouver: کپی

    پیمان نوشین، جلمبادانی زینب. تاثیر مدل آموزشی فریر در تغییر نگرش و اختلالات خوردن دانش آموزان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1390؛18(4 (مسلسل 62)):280-287. Available from: https://sid.ir/paper/463167/fa

    IEEE: کپی

    نوشین پیمان، و زینب جلمبادانی، “تاثیر مدل آموزشی فریر در تغییر نگرش و اختلالات خوردن دانش آموزان،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 18، no. 4 (مسلسل 62)، pp. 280–287، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/463167/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button