مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,971
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,194
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 80

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی گروهی از عوامل مرتبط با کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی می باشد. نمونه آماری تحقیق شامل 312 نفر از دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی, دانشکده پردیس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 86 - 1385 می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شده بودند. روش پژوهش همبستگی بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته, آزمون انگیزه تحصیلی, پرسشنامه سلامت روانی, پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ, امیدواری, مقیاس حمایت اجتماعی, پرسشنامه استرسورهای دانشجویی استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که 56 نفر (17.9 درصد) دارای انگیزش تحصیلی بسیار پایین هستند, 249 نفر (79.8 درصد) دارای انگیزش تحصیلی متوسط هستند و فقط 7 نفر (2.2 درصد) از انگیزش تحصیلی بالایی برخوردارند. همچنین نتایج به دست آمده با استفاده از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که متغیرهای مورد مطالعه توانایی پیش بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی را دارد. با توجه به نتایج, متغیرهای عزت نفس (P<0.001), بومی بودن (P<0.001), تحصیلات پدر (P<0.001), تحصیلات مادر (P<0.001), استرسورهای خوابگاه و استرسورهای محیط به عنوان عوامل درون سازمانی (P<0.001), جنسیت (P<0.05), و امیدواری (P<0.05) به ترتیب اولویت می توانند انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی را پیش بینی کنند و سهم عزت نفس در پیش بینی انگیزش تحصیلی بالاتر از سایر متغیرها است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ظهیری ناو، بیژن، و رجبی، سوران. (1388). بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی. دانشور رفتار، 16(36 (ویژه مقالات علوم تربیتی 12))، 69-80. SID. https://sid.ir/paper/46320/fa

    Vancouver: کپی

    ظهیری ناو بیژن، رجبی سوران. بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی. دانشور رفتار[Internet]. 1388؛16(36 (ویژه مقالات علوم تربیتی 12)):69-80. Available from: https://sid.ir/paper/46320/fa

    IEEE: کپی

    بیژن ظهیری ناو، و سوران رجبی، “بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی،” دانشور رفتار، vol. 16، no. 36 (ویژه مقالات علوم تربیتی 12)، pp. 69–80، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46320/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button