مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,469
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس حافظه وکسلر (نسخه سوم WMS-III) در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 70

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش, وارسی ویژگی های روان سنجی مقیاس حافظه وکسلر-نسخه سوم (WMS-III) است. به همین منظور, این آزمون بر روی یک نمونه 266 نفری (120 مرد, 144 زن) از دانشجویان دو دانشگاه شاهد و تربیت معلم تهران که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند, اجرا گردید. ضرایب پایایی به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس ها از دامنه 0.65 تا 0.85 و برای شاخص ها از 0.75 تا 0.86 قرار داشت. همچنین ضرایب پایایی به روش دو نیمه کردن برای خرده مقیاس ها نیز از 0.62 تا 0.84 و برای شاخص ها از 0.70 تا 0.85 متغیر بود. پایایی به شیوه توافق بین ارزیاب ها در خرده مقیاس هایی حافظه منطقی I,II  و تصاویر خانواده I,II  که احتیاج به قضاوت بالینی داشتند حاکی از توافق بالای (0.85) ارزیاب ها است. برای ارزیابی اعتبار آزمون از روش های مختلف برآورد اعتبار سازه استفاده شد. همبستگی نمرات WMS-III با شاخص ها و نمره کلی آزمون WAIS-R short form محاسبه شد که ضرایب, معنا دار و پایین تر از متوسط بیانگر تمایز دو ساختار حافظه و هوش در عین ارتباط بین آن ها است. همبستگی متقابل بین شاخص ها و خرده مقیاس های WMS-III نیز حکایت از همبستگی بالا بین خرده مقیاس ها بعد-ویژه با هم و همبستگی پایین با خرده مقیاس های دیگر دارد که نشان دهنده اعتبار سازه قابل قبول این مقیاس است. از روش تحلیل عامل اکتشافی (روش مولفه های اصلی با چرخش واریمکس) برای بررسی ساختار عاملی مقیاس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان دهنده ساختار سه عاملی (حافظه شنیداری, حافظه دیداری, حافظه فعال) مقیاس است که این عامل ها روی هم رفته 76.845 درصد واریانس کل آزمون را تبیین می کنند. این داده با یافته های به دست آمده از تحقیقات مختلف در زمینه تعداد عوامل هماهنگ, اما در زمینه خرده مقیاس های زیربنایی عامل حافظه شنیداری اختلاف دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساعد، امید، روشن، رسول، و مرادی، علیرضا. (1387). بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس حافظه وکسلر (نسخه سوم WMS-III) در دانشجویان. دانشور رفتار، 15(31 (ویژه مقالات روان شناسی 11))، 57-70. SID. https://sid.ir/paper/46402/fa

    Vancouver: کپی

    ساعد امید، روشن رسول، مرادی علیرضا. بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس حافظه وکسلر (نسخه سوم WMS-III) در دانشجویان. دانشور رفتار[Internet]. 1387؛15(31 (ویژه مقالات روان شناسی 11)):57-70. Available from: https://sid.ir/paper/46402/fa

    IEEE: کپی

    امید ساعد، رسول روشن، و علیرضا مرادی، “بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس حافظه وکسلر (نسخه سوم WMS-III) در دانشجویان،” دانشور رفتار، vol. 15، no. 31 (ویژه مقالات روان شناسی 11)، pp. 57–70، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46402/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button