مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,458
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,006
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش زبان فارسی، فرصتی مغتنم برای گسترش فرهنگ ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 160

چکیده

 در عصر کنونی که با پدیده گریزناپذیر جهانی شدن در ابعاد مختلف اقتصادی, سیاسی و فرهنگی روبرو هستیم, زبان به عنوان یکی از ابزارهای انتقال هویت فرهنگی یک جامعه نقش بسیار مهمی ایفا می کند. این مطلب ضرورت توجه به موضوع گسترش فرهنگ و هویت ایرانی به ویژه از طریق آموزش, زبان فارسی را به خوبی آشکار می کند. در این پژوهش آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان به عنوان یکی از راه های گسترش فرهنگ ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا, با تمرکز بر نقش کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در انتقال فرهنگ و هویت ایرانی به زبان آموزان غیرایرانی به بررسی چند نمونه از این کتاب ها پرداخته شده است. حوزه بررسی این موضوع به سه کتاب آموزش زبان فارسی کانون زبان ایران تالیف مهدی ضرغامیان, سه کتاب آموزش زبان فارسی تالیف یداله ثمره و یک کتاب درسی فارسی برای فارسی آموزان خارجی تالیف تقی پورنامداریان محدود می شود. در این مقاله این کتاب ها از نظر کمیت و کیفیت پرداختن به موضوعات مربوط به فرهنگ ایرانی در جهت پاسخگویی به سه سوال اصلی زیر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند:1- چه مولفه هایی از فرهنگ ایرانی از طریق آموزش زبان فارسی قابل انتقال هستند؟ 2- چه مولفه هایی از فرهنگ ایرانی در این هفت کتاب مورد توجه قرار گرفته است؟ 3- به هر مولفه به چه میزان پرداخته شده است؟ نتیجه این پژوهش فهرست جامعی از مولفه های فرهنگ ایرانی است که از طریق آموزش زبان فارسی قابل انتقال می باشند. هم چنین نقاط ضعف و قوت کتاب های مذکور از جنبه انتقال مولفه های فرهنگ ایرانی نیز ارائه شده است. نتایج این پژوهش می تواند مورد استفاده مولفان کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان قرار بگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    داوری اردکانی، نگار، محمودی، طاهره، و نواب، سمیه. (1392). آموزش زبان فارسی, فرصتی مغتنم برای گسترش فرهنگ ایرانی. مطالعات ملی، 14(1 (53))، 143-160. SID. https://sid.ir/paper/464515/fa

    Vancouver: کپی

    داوری اردکانی نگار، محمودی طاهره، نواب سمیه. آموزش زبان فارسی, فرصتی مغتنم برای گسترش فرهنگ ایرانی. مطالعات ملی[Internet]. 1392؛14(1 (53)):143-160. Available from: https://sid.ir/paper/464515/fa

    IEEE: کپی

    نگار داوری اردکانی، طاهره محمودی، و سمیه نواب، “آموزش زبان فارسی, فرصتی مغتنم برای گسترش فرهنگ ایرانی،” مطالعات ملی، vol. 14، no. 1 (53)، pp. 143–160، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/464515/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button