مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

743
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی پرسشنامه های سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 18

چکیده

 هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزاری استاندارد و ویژه برای سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک و تعیین عوامل هر یک بود. روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی بود و به این منظور دو پرسشنامه سنجش رضایت شغلی ویژه کارکنان بانک و رضایت مشتریان بانک طراحی شد. در مطالعه مقدماتی خصوصیات روانسنجی از جمله روایی محتوا و صوری هر دو پرسشنامه وارسی شد. سپس پرسشنامه های نهایی در بین نمونه 873 نفری از کارکنان شعب بانک صادرات ایران در شهر تهران و نمونه 350 نفری مشتریان بانک مذکور با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه رضایت شغلی ضمن تایید ساختار نظری اولیه, هفت عامل را به عنوان عوامل مهم رضایت شغلی کارکنان بانک نشان داد که به ترتیب عبارتند از: تامین نیازهای مادی و روانی, روابط با همکاران و مشتری, ماهیت کار, روابط با سرپرست, منزلت, مسوولیت و احترام, عوامل محیطی کار و جو سازمانی. میزان رضایت شغلی کارکنان بانک در حد متوسط بود. ضعیف ترین احساس رضایت شغلی کارکنان مربوط به جو سازمانی نامناسب, ارضای نیازهای مادی و معنوی و عوامل محیطی شعب بانک بود. در کنار آن کارکنان احساس رضایتمندی مطلوبی نسبت به همدلی و همکاری در بین همکاران و با دیگران و نیز شایستگی و صلاحیت روسا داشتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه رضایت مشتری نیز ضمن تایید ساختار نظری اولیه چهار عامل را در تامین رضایت مشتریان مهم نشان داد, که عبارتند از: رضایت از کارکنان و فرایندها, رضایت از محیط فیزیکی, موانع تجهیزاتی خدمت رسانی و موانع انسانی خدمت رسانی. میزان رضایت مشتریان بانک صادرات در حد خوب و مطلوب بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خدایاری فرد، محمد، میرکمالی، سیدمحمد، افروز، غلامعلی، پاک نژاد، محسن، هومن، حیدرعلی، به پژوه، احمد، شکرکن، حسین، حسینیان، سیمین، یزدی، سیده منوره، غباری بناب، باقر، شکوهی یکتا، محسن، ربیع زاده، محمد، فقیهی، علی نقی، و حسینی حسین آباد، فاطمه. (1389). ویژگی های روان سنجی پرسشنامه های سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 17(2 (پیاپی 92-91))، 1-18. SID. https://sid.ir/paper/465658/fa

    Vancouver: کپی

    خدایاری فرد محمد، میرکمالی سیدمحمد، افروز غلامعلی، پاک نژاد محسن، هومن حیدرعلی، به پژوه احمد، شکرکن حسین، حسینیان سیمین، یزدی سیده منوره، غباری بناب باقر، شکوهی یکتا محسن، ربیع زاده محمد، فقیهی علی نقی، حسینی حسین آباد فاطمه. ویژگی های روان سنجی پرسشنامه های سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1389؛17(2 (پیاپی 92-91)):1-18. Available from: https://sid.ir/paper/465658/fa

    IEEE: کپی

    محمد خدایاری فرد، سیدمحمد میرکمالی، غلامعلی افروز، محسن پاک نژاد، حیدرعلی هومن، احمد به پژوه، حسین شکرکن، سیمین حسینیان، سیده منوره یزدی، باقر غباری بناب، محسن شکوهی یکتا، محمد ربیع زاده، علی نقی فقیهی، و فاطمه حسینی حسین آباد، “ویژگی های روان سنجی پرسشنامه های سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 17، no. 2 (پیاپی 92-91)، pp. 1–18، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/465658/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button