مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,100
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

192
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب تنش زای دانش آموختگان جدید پرستاران در طول دوره گذر

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 49

چکیده

 زمینه و اهداف: فرآیند گذر از نقش دانشجویی به کارمندی در دانش آموختگان جدید پرستاری از دیرباز به عنوان یک تجربه تنش زا معرفی  شده است که اگر به صورت حل نشده باقی بماند, می تواند موجب کاهش رضایت شغلی و افزایش احتمال ترک حرفه گردد. با در نظر گرفتن مطالعات اندک در این زمینه و دلایل فوق, شناسایی تجارب تنش زای دانش آموختگان جدید پرستاری ضرورت به شمار می رود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی بر روی 200 نفر از شاغلان در مراکز آموزشی - درمانی و بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در زمان انجام پژوهش در پایان شش ماه اول از خدمت طرح خود قرار داشتند, صورت گرفت. بدین منظور پرسشنامه ای در زمینه تجارب تنش زای فردی و مدیریتی تهیه گردید.یافته ها: اکثریت پرستاران طرحی در طول دوره گذر, تجارب تنش زای فردی و مدیریتی زیادی داشتند. کسب مهارتهای جدید (%65), تضاد برخی از انتظارات نقشی با ارزشهای فردی (%63.1), کمبود مهارت لازم در انجام اعمال پرستاری (%58) در بخش تجارب تنش زای فردی و عدم همخوانی بین وضعیت موجود در محیط کار با آموخته های دوره تحصیل (%70), عدم برگزاری برنامه های آموزش توجیهی در شروع کار (%69.3), سنگین بودن حجم کاری (%65) در بخش تجارب تنش زای مدیریتی از مهمترین تجارب تنش زای شناسایی شدند.نتیجه گیری: با توجه به وجود تنیدگی زیاد در اکثر دانش آموختگان جدید در طول دوره گذر, چاره اندیشی مسولین و برنامه ریزان پرستاری در جهت کاهش تنش های پرستاران مبتدی, تسهیل تطابق با فرآیند گذر و تکامل مهارتهای بالینی ایشان ضرورت می یابد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

زمان زاده، وحید، و سیدفاطمی، نعیمه. (1384). تجارب تنش زای دانش آموختگان جدید پرستاران در طول دوره گذر. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 27(4)، 45-49. SID. https://sid.ir/paper/46644/fa

Vancouver: کپی

زمان زاده وحید، سیدفاطمی نعیمه. تجارب تنش زای دانش آموختگان جدید پرستاران در طول دوره گذر. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز[Internet]. 1384؛27(4):45-49. Available from: https://sid.ir/paper/46644/fa

IEEE: کپی

وحید زمان زاده، و نعیمه سیدفاطمی، “تجارب تنش زای دانش آموختگان جدید پرستاران در طول دوره گذر،” مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، vol. 27، no. 4، pp. 45–49، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46644/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button