مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,102
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,215
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی ملهم از سه نظریه رفتارگرایی، شناخت گرایی، و ساخت گرایی در تغییر نگرش های اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 137

چکیده

 پژوهش حاضر, با توجه به اهمیت و تاثیر رویکردهای رفتارگرایی, شناخت گرایی و ساخت گرایی در حوزه فعالیت های آموزشی و با هدف مقایسه تاثیر هر یک از رویکردهای مذکور بر شکل گیری و تغییر نگرش دانش آموزان شکل گرفته است. روش پژوهش, طرح آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری پژوهش, تمام دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 84-1383 بود. برای نمونه گیری از جامعه هدف از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد و در نهایت, 12 کلاس (گروه) به صورت تصادفی انتخاب شدند که کلاس های مورد آزمون مجموعا شامل 306 نفر دانش آموز بودند. به منظور دستیابی به هدف پژوهش, یکی از درس های تعلیمات اجتماعی سال سوم راهنمایی بر اساس سه رویکرد رفتارگرایی, شناخت گرایی و ساخت گرایی به صورت برنامه های آموزشی کامپیوتری طراحی و اجرا شده است. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه های نگرش سنج انجام یافته و با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تبعی LSD مورد تحلیل قرار گرفته و در سطح معنی داری 0.05 نتایج زیر حاصل شده است: 1- تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد ساخت گرایی بر شکل گیری و تغییر نگرش دانش آموزان بیشتر از تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد شناخت گرایی است (P£0.001). 2- تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد ساخت گرایی بر شکل گیری و تغییر نگرش دانش آموزان بیشتر از تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتار گرایی است (P£0.001). 3- تفاوت معنی داری در شکل گیری و تغییر نگرش دانش آموزانی که بر اساس رویکرد رفتارگرایی آموزش دیده اند با دانش آموزانی که بر اساس رویکرد شناخت گرایی آموزش دیده اند, وجود ندارد (P£0.05).

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قاضی طباطبایی، سیدمحمود، حاتمی، جواد، فردانش، هاشم، مجدانیان، آذر، و اسلامی، زهرا. (1388). مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی ملهم از سه نظریه رفتارگرایی, شناخت گرایی, و ساخت گرایی در تغییر نگرش های اجتماعی. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 4(13)، 117-137. SID. https://sid.ir/paper/466440/fa

Vancouver: کپی

قاضی طباطبایی سیدمحمود، حاتمی جواد، فردانش هاشم، مجدانیان آذر، اسلامی زهرا. مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی ملهم از سه نظریه رفتارگرایی, شناخت گرایی, و ساخت گرایی در تغییر نگرش های اجتماعی. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1388؛4(13):117-137. Available from: https://sid.ir/paper/466440/fa

IEEE: کپی

سیدمحمود قاضی طباطبایی، جواد حاتمی، هاشم فردانش، آذر مجدانیان، و زهرا اسلامی، “مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی ملهم از سه نظریه رفتارگرایی, شناخت گرایی, و ساخت گرایی در تغییر نگرش های اجتماعی،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 4، no. 13، pp. 117–137، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/466440/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button