Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,752
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,031
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی درمان شناختی - رفتاری گروهی و مواجهه درمانی در اختلال اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 131

چکیده

 هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی - رفتاری گروهی و مواجهه درمانی در کاهش شدت علایم اختلال اضطراب اجتماعی و بررسی تاثیر این دو روش درمانی در کاهش میزان اضطراب کلی و افـسردگی همراه این اختلال می باشد. در قالب یک طرح تجربی پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل, آزمودنی های پژوهش شامل 24 نفر دانشجوی دوره کارشناسی رشته های مختلف دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند که تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی داشتند و ابتدا به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به روش تصادفی به سه گروه 8 نفری (درمان شناختی - رفتاری گروهی, مواجهه درمانی, و گروه کنترل لیست انتظار) اختصاص داده شدند. درمان شناختی - رفتاری گروهی و مواجهه درمانی به مدت 12 جلسه و مطابق کتابچه راهنمای استاندارد برای آزمودنی ها اجرا شد و گروه لیست انتظار هیچ نوع درمان دریافت نکردند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه فوبی اجتماعی (SPIN), پرسشنامه اضطراب بک (BAI), و پرسشنامه افسردگی بک نسخه  (BDI-II) 2جمع آوری شدند و برای تحلیل داده ها از فراوانی, درصد, میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان شناختی - رفتاری گروهی از لحاظ اثر بخشی بر کاهش شدت اختلال اضطراب اجتماعی تفاوت معنی داری با مواجهه درمانی ندارد (0.84=(P. همچنین نتایج نشان داد درمان شناختی - رفتاری گروهی و مواجهه درمانی, هر دو در مقایسه با گروه کنترل لیست انتظار به طور معنی داری منجر به کاهش میزان اضطراب کلی در اختلال اضطراب اجتماعی می شوند (P=0.002). معلوم شد این دو روش درمانی میزان افسردگی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را در مقایسه با گروه کنترل لیست انتظار کاهش می دهند (به ترتیب P=0.001 و P=0.013), اما در مقایسه با همدیگر تفاوت معنی داری ندارند (P=0.84). درمان شناختی - رفتاری گروهی و مواجهه درمانی از لحاظ اثربخشی کلی در اختلال اضطراب اجتماعی تفاوت معنی داری با هم ندارند, و در اثر این دو درمان از میزان اضطراب و افسردگی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی کاسته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    داداش زاده، حسین، یزدان دوست، رخساره، غرایی، بنفشه، و اصغرنژاد، علی اصغر. (1388). مقایسه اثربخشی درمان شناختی - رفتاری گروهی و مواجهه درمانی در اختلال اضطراب اجتماعی. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 4(15)، 103-131. SID. https://sid.ir/paper/466453/fa

    Vancouver: کپی

    داداش زاده حسین، یزدان دوست رخساره، غرایی بنفشه، اصغرنژاد علی اصغر. مقایسه اثربخشی درمان شناختی - رفتاری گروهی و مواجهه درمانی در اختلال اضطراب اجتماعی. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1388؛4(15):103-131. Available from: https://sid.ir/paper/466453/fa

    IEEE: کپی

    حسین داداش زاده، رخساره یزدان دوست، بنفشه غرایی، و علی اصغر اصغرنژاد، “مقایسه اثربخشی درمان شناختی - رفتاری گروهی و مواجهه درمانی در اختلال اضطراب اجتماعی،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 4، no. 15، pp. 103–131، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/466453/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا