Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,580
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

524
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه مقایسه‏ ای تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی توسط «کتابدار» و «معلم» بر ارتقای مهارت های سواد اطلاعاتی دانش آموزان دبیرستان های هوشمند دخترانه شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 32

چکیده

 هدف: این پژوهش با توجه به اهمیت آموزش سواد اطلاعاتی به دانش آموزان,‏ ضمن طراحی یک دوره آموزشی,‏ به بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی از سوی معلم و کتابدار در دو دبیرستان هوشمند پرداخته است,‏ و سعی در یافتن فرد مسوول این آموزش ها در مدارس دارد.روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و از روش های کتابخانه ای و شبه تجربی بهره می گیرد. از میان دوازده مدرسه هوشمند شهر تهران,‏ دبیرستان های دخترانه آبسال و ندای آزادی که از شباهت بیشتری به لحاظ زیرساخت های فناوری اطلاعات و سابقه هوشمند بودن برخوردار بودند,‏ انتخاب شدند. در دبیرستان آبسال کتابدار متخصص و در دبیرستان ندای آزادی یکی از دبیران,‏ به آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی طی 4 جلسه پرداختند.یافته ها: پیش از آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی,‏ دانش آموزان دو دبیرستان مورد سنجش قرار گرفتند و طبق نتایج آزمون t مستقل تفاوت معناداری میان دانش آموزان دو دبیرستان پیش از آغاز آموزش وجود نداشت. میانگین تفاضل نمرات پس آزمون و پیش آزمون نشان داد,‏ کتابدار به میزان 1.33 و معلم به میزان 0.07 در ارتقای مهارت های سواد اطلاعاتی دانش آموزان موثر بوده اند و بر اساس آزمون t زوجی میزان تغییرات تنها در گروه تحت تعلیم کتابدار معنادار بوده است. همچنین تغییر معناداری در نمره سواد اطلاعاتی پیش و پس آزمون دو گروه آموزش دیده به وسیله معلم و کتابدار رخ داده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پورصالحی، نسترن، زندیان، فاطمه، و فهیم نیا، فاطمه. (1390). مطالعه مقایسه‏ ای تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی توسط «کتابدار» و «معلم» بر ارتقای مهارت ‌های سواد اطلاعاتی دانش ‌آموزان دبیرستان ‌های هوشمند دخترانه شهر تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری)، 45(58)، 13-32. SID. https://sid.ir/paper/466906/fa

Vancouver: کپی

پورصالحی نسترن، زندیان فاطمه، فهیم نیا فاطمه. مطالعه مقایسه‏ ای تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی توسط «کتابدار» و «معلم» بر ارتقای مهارت ‌های سواد اطلاعاتی دانش ‌آموزان دبیرستان ‌های هوشمند دخترانه شهر تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری)[Internet]. 1390؛45(58):13-32. Available from: https://sid.ir/paper/466906/fa

IEEE: کپی

نسترن پورصالحی، فاطمه زندیان، و فاطمه فهیم نیا، “مطالعه مقایسه‏ ای تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی توسط «کتابدار» و «معلم» بر ارتقای مهارت ‌های سواد اطلاعاتی دانش ‌آموزان دبیرستان ‌های هوشمند دخترانه شهر تهران،” تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری)، vol. 45، no. 58، pp. 13–32، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/466906/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا