مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,240
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از سوء مصرف MDMA (اکستازی) در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 29

چکیده

 زمینه و اهداف: آمار موجود نشان می دهد که مصرف ترکیبات مواد روان گردان در بین جوانان در سال های اخیر افزایش یافته است. در این بین تئوری رفتار برنامه ریزی شده یکی از راهکارهای موثر در پیشگیری از اتخاذ رفتارهای غیر بهداشتی می باشد؛ این مطالعه با بهره گیری از این مدل به عنوان چارچوب تئوریک پژوهش, به منظور بررسی تاثیر برنامه آموزش پیشگیری و مهارت های مقاومت در برابر سوء مصرف مواد و ایجاد مصونیت رفتاری در دانشجویان دانشگاه های شهر همدان انجام گردید.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی می باشد که 140 نفر از دانشجویان دانشگاه های شهر همدان به شکل تصادفی ساده از بین علاقمندان انتخاب و با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند که پس از انجام ارزشیابی تشخیصی اقدام به طراحی و مداخله آموزشی گردید. پرسشنامه ای بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده جهت سنجش سازه های نگرش نسبت به مصرف, هنجارهای انتزاعی, کنترل رفتاری درک شده, قصد رفتاری و مصرف اکستازی بکار رفته بود.یافته ها: نتایج نشان داد که اختلاف معنی داری برای میانگین نگرش (t=4.49, p<0.001), هنجارهای انتزاعی (t=8.26, p<0.001) و کنترل رفتاری درک شده (t=-4.92, p<0.001) بین دانشجویان گروه های مداخله و شاهد وجود دارد. همچنین ارتباط معنی داری بین بهره گیری از مداخله آموزشی در کاهش قصد مصرف اکستازی (X2=5.78; p=0.013) و سوء مصرف اکستازی (X2=7.11; p=0.004) بین گروه مداخله و گروه شاهد مشاهده گردید.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد تئوری های رفتار برنامه ریزی شده به همراه ارائه راهکارهای پیشگیرانه دارای اثربخشی قابل توجهی برای ایجاد ایمن سازی روانی برای امتناع از سوء مصرف مواد می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    براتی، مجید، اله وردی پور، حمید، معینی، بابک، فرهادی نسب، عبداله، و محجوب، حسین. (1390). اثربخشی آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از سوء مصرف MDMA (اکستازی) در دانشجویان. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 33(3)، 20-29. SID. https://sid.ir/paper/46731/fa

    Vancouver: کپی

    براتی مجید، اله وردی پور حمید، معینی بابک، فرهادی نسب عبداله، محجوب حسین. اثربخشی آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از سوء مصرف MDMA (اکستازی) در دانشجویان. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز[Internet]. 1390؛33(3):20-29. Available from: https://sid.ir/paper/46731/fa

    IEEE: کپی

    مجید براتی، حمید اله وردی پور، بابک معینی، عبداله فرهادی نسب، و حسین محجوب، “اثربخشی آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از سوء مصرف MDMA (اکستازی) در دانشجویان،” مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، vol. 33، no. 3، pp. 20–29، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46731/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button