Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,352
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر رویکردهای نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریه ون هیلی بر انگیزش دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهرستان تیران و کرون

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 104

چکیده

 نظریه ون هیلی یک مدل یادگیری است که برای شکل گیری و توسعه درک و فهم هندسه ایجاد شده است و با در نظر گرفتن گام هایی در زمینه رشد مفاهیم هندسه در فراگیران امکان یادگیری را افزایش می دهد. هدف از پژوهش حاضر, بررسی تاثیر روش های نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریه ون هیلی بر انگیزش دانش آموزان دبیرستانی بود. بدین منظور یک کلاس دوم ریاضی و یک کلاس دوم تجربی در یک دبیرستان دیگر به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس دوم ریاضی و یک کلاس دوم تجربی در دبیرستان دیگر به عنوان گروه کنترل به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای اطمینان از معادل بودن گروه ها و همگن کردن کلاس ها, از نمره های ریاضی یک و نمره های خام هوش به عنوان متغیرهای همگام در آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش, آزمون ریون برای سنجش هوش, نمره های ریاضی یک, طرح درس تدوین شده بر مبنای نظریه ون هیلی, و پس آزمون تشریحی هندسه بود. یافته های پژوهش نشان می دهد که تدریس بر مبنای نظریه ون هیلی بر انگیزش فراگیران, تاثیر مثبت دارد. گروه ها قبل از اعمال متغیر مستقل, همسان بودند و تفاوت معنی داری بین آنها از نظر هوش و توانایی ریاضی وجود نداشت. اما بعد از طی دوره آزمایش, بین نمره های هندسه آنها تفاوت معنی دار دیده شد که می توان آن را به نوع تدریس مربوط دانست. در پایان بر اساس یافته های پژوهش از آنجا که آموزش مبتنی بر نظریه ون هیلی موجب افزایش انگیزه فراگیران در تحصیل و فعال نگه داشتن آنها هنگام تدریس و تمرکز بیشتر آنها بر روی مطالب می شود, استفاده از این روش به دبیران هندسه دبیرستان ها توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    لیاقت دار، محمد جواد، عریضی سامانی، سیدحمیدرضا، صدرارحامی، سعیده، و امینی، نرجس. (1390). بررسی اثر رویکردهای نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریه ون هیلی بر انگیزش دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهرستان تیران و کرون. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 6(1-2 (پیاپی 93-94))، 83-104. SID. https://sid.ir/paper/467882/fa

    Vancouver: کپی

    لیاقت دار محمد جواد، عریضی سامانی سیدحمیدرضا، صدرارحامی سعیده، امینی نرجس. بررسی اثر رویکردهای نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریه ون هیلی بر انگیزش دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهرستان تیران و کرون. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1390؛6(1-2 (پیاپی 93-94)):83-104. Available from: https://sid.ir/paper/467882/fa

    IEEE: کپی

    محمد جواد لیاقت دار، سیدحمیدرضا عریضی سامانی، سعیده صدرارحامی، و نرجس امینی، “بررسی اثر رویکردهای نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریه ون هیلی بر انگیزش دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهرستان تیران و کرون،” علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 6، no. 1-2 (پیاپی 93-94)، pp. 83–104، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/467882/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا