مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,581
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارتهای حرکتی دانش آموزان نارساخوان و عادی

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 10

چکیده

 زمینه و اهداف: اختلالات یادگیری از جمله نارساخوانی موجب شکست در زمینه های مختلف زندگی بویژه موقعیت تحصیلی دانش آموزان و پایین آمدن اعتماد به نفس آنها شده و در نتیجه زمینه ساز بسیاری از اختلالات روانی, رفتاری, روان- تنی و نهایتا جسمانی می شود. نارساخوانی اختلالی است که شخص علیرغم تجارب آموزشی متعارف, در کسب مهارتهای زبانی خواندن, نوشتن و هجی کردن که متناسب به توانایی هوشی اش باشد عاجز است. بررسی این اختلال و مشخص کردن عوامل مرتبط با آن می تواند از بسیاری از تبعات آن پیشگیری کرده و به رفع مشکلات مختلف جسمانی و روانی کمک نماید.روش بررسی: در این پژوهش که از نوع پس رویدادی است مهارتهای حرکتی دانش آموزان عادی و نارساخوان بررسی شد. بدین منظور 24 نفر دانش آموز ابتدایی عادی (12 نفر سال دوم و 12 سال سوم) به صورت در دسترس و با همکاری معلمین پس از ارزیابی چند مرحله ای و 24 نفر دانش آموز ابتدایی عادی (12 نفر سال دوم و 12 سال سوم) به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از گزینش آزمودنی ها و پیگیری های تشخیصی گروه نارساخوان برای اطمینان ازدارا بودن ملاکهای تشخیصی, مهارتهای حرکتی آنها به وسیله مجموعه آزمون حرکتی لینکلن- اوزرتسکی اندازه گیری شد و سپس با استفاده از آزمونهای آماری t گروه های مستقل و همبسته (زوجی) و کای دو, فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفتند.یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که دانش آموزان عادی و نارساخوان از نظر مهارتهای حرکتی کلی و ظریف و همچنین تاخیر رفتار حرکتی تفاوت معنی داری داشتند (p<0.01) اما از نظر مهارتهای حرکتی درشت و میزان بهره هوشی تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین معلوم شد که متوسط نمرات مربوط به مهارتهای حرکتی درشت و ظریف در داخل گروه نارساخوان نیز دارای تفاوت معنی داری است (p<0.01).نتیجه گیری: دانشمندان عقیده دارند که رشد متعادل تواناییهای حرکتی اساس یادگیریهای بعدی را تشکیل می دهد. تعدادی از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری علیرغم هوش طبیعی از نظر رشد حرکتی بسیار کندتر از کودکان غیرعادی هستند. چنین به نظر می رسد که این افراد مولفه شناختی ضعیفی در کسب مهارتهای حرکتی دارند چرا که مهارتهای حرکتی بویژه مهارتهای حرکتی ظریف مستلزم سطوحی از فعالیت حوزه شناختی است و بر همین اساس برخی از افراد  به کندی می توانند فعالیتهای حرکتی را بیاموزند یا آن را رشد دهند. بسیاری از دانشمندان معتقدند برخی اختلالات خفیف مغزی عامل اصلی چنین مشکلاتی است. اما علت هر چه باشد اصلاح دشواری های حرکتی این افراد قبل از شروع آموزش مهارتهای دیگر کاملا ضروری است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باباپورخیرالدین، جلیل. (1385). مقایسه مهارتهای حرکتی دانش آموزان نارساخوان و عادی . مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 28(4)، 7-10. SID. https://sid.ir/paper/46919/fa

    Vancouver: کپی

    باباپورخیرالدین جلیل. مقایسه مهارتهای حرکتی دانش آموزان نارساخوان و عادی . مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز[Internet]. 1385؛28(4):7-10. Available from: https://sid.ir/paper/46919/fa

    IEEE: کپی

    جلیل باباپورخیرالدین، “مقایسه مهارتهای حرکتی دانش آموزان نارساخوان و عادی ،” مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، vol. 28، no. 4، pp. 7–10، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46919/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button