مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,535
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,394
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش الگوی ارتباطی مادران بر کاهش نشانگان اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) فرزندان

صفحات

 صفحه شروع 90 | صفحه پایان 96

چکیده

 زمینه و اهداف: اختلال نافرمانی مقابله ای از جمله اختلالاتی است که با الگوی پایدار منفی کاری, نافرمانی, لجبازی, خصومت و سرکشی در برابر اولیا قدرت فراتر از رفتارهای یک کودک طبیعی توصیف شده است و گفته شده است که کیفیت زندگی خانوادگی کودک مهمترین عامل در رشد و توسعه این اختلال است و مدیریت و چگونگی تعامل با کودک می تواند به کاهش نشانگان آن کمک کند.مواد و روش ها: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش الگوی ارتباطی مادران بر کاهش علائم اختلال نافرمانی مقابله ای بر فرزندان انجام گرفت. روش پژوهش کارآزمایی بالینی و از طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین مادران دانش آموزان پسر مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88, که ملاک های ورود به پژوهش را دارا بودند با روش نمونه گیری چند مرحله ای 30 نفر انتخاب و به تصادف در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای گردآوری اطلاعات از مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای (Defiant Disorder Rating Scale ODDRS, Oppositional) که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است, استفاده شد. داده های بدست آمده با بهره گیری از روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین عملکرد گروههای آزمایشی و گروه کنترل در کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری وجود دارد (p£0.0001).نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش الگوی ارتباطی مادران بر کاهش علائم اختلال نافرمانی مقابله ای فرزندان تاثیر دارد و به عنوان یک روش مداخله ای موثر قابل استفاده می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرامرزی، سالار، عابدی، احمد، و قنبری، آمنه. (1391). تاثیر آموزش الگوی ارتباطی مادران بر کاهش نشانگان اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) فرزندان. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 34(2)، 90-96. SID. https://sid.ir/paper/47013/fa

    Vancouver: کپی

    فرامرزی سالار، عابدی احمد، قنبری آمنه. تاثیر آموزش الگوی ارتباطی مادران بر کاهش نشانگان اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) فرزندان. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز[Internet]. 1391؛34(2):90-96. Available from: https://sid.ir/paper/47013/fa

    IEEE: کپی

    سالار فرامرزی، احمد عابدی، و آمنه قنبری، “تاثیر آموزش الگوی ارتباطی مادران بر کاهش نشانگان اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) فرزندان،” مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، vol. 34، no. 2، pp. 90–96، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/47013/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا