مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش همدلی و باورهای ماکیاولیستی در کفایت و عدم کفایت اجتماعی دانش آموزان نه تا دوازده ساله

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 82

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی ارتباط و قدرت پیش بینی کنندگی متغیرهای همدلی گرم و باورهای ماکیاولیستی در کفایت و عدم کفایت اجتماعی دانش آموزان نه تا دوازده ساله شهر شیراز بود. به این منظور, 188 دانش آموز پایه چهارم, پنجم دوره ابتدایی و اول راهنمایی به شیوه خوشه ای چندمرحله ای از مدارس عادی شهر شیراز انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش باورهای ماکیاولیستی از مقیاس باورهای ماکیاولیستی مخصوص کودکان کریستی و گیس و به منظور ارزیابی همدلی گرم, از شاخص همدلی گرم بریانت استفاده شد. رفتارهای پرخاشگری ارتباطی و آشکار, انزواطلبی و عدم محبوبیت میان همسالان که به عنوان شاخص عدم کفایت و رفتارهای جامعه پسند و محبوبیت میان همسالان که به عنوان شاخص کفایت اجتماعی در نظر گرفته شدند, با شیوه جامعه سنجی و با استفاده از مقیاس گزینش همسالان کریک و گروتپیتر تعیین گردید. برای تحلیل داده ها از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد و نتایج زیر به دست آمد: الف) بین همدلی گرم و باورهای ماکیاولیستی رابطه منفی وجود داشت. ب) باورهای ماکیاولیستی با کفایت اجتماعی رابطه منفی و با عدم کفایت اجتماعی رابطه مثبت داشت. ج) رابطه همدلی گرم با کفایت اجتماعی مثبت و با عدم کفایت اجتماعی منفی بود. د) باورهای ماکیاولیستی و همدلی گرم از توان لازم برای پیش بینی کفایت و عدم کفایت اجتماعی دانش آموزان برخوردار بودند. در پایان بر مبنای یافته های به دست آمده شیوه های تربیتی و درمانی برای رشد همدلی گرم و کاهش باورهای ماکیاولیستی پیشنهاد شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عارفی، مژگان، و لطیفیان، مرتضی. (1390). بررسی نقش همدلی و باورهای ماکیاولیستی در کفایت و عدم کفایت اجتماعی دانش آموزان نه تا دوازده ساله. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 3(1 (پیاپی 2-60))، 61-82. SID. https://sid.ir/paper/470892/fa

    Vancouver: کپی

    عارفی مژگان، لطیفیان مرتضی. بررسی نقش همدلی و باورهای ماکیاولیستی در کفایت و عدم کفایت اجتماعی دانش آموزان نه تا دوازده ساله. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1390؛3(1 (پیاپی 2-60)):61-82. Available from: https://sid.ir/paper/470892/fa

    IEEE: کپی

    مژگان عارفی، و مرتضی لطیفیان، “بررسی نقش همدلی و باورهای ماکیاولیستی در کفایت و عدم کفایت اجتماعی دانش آموزان نه تا دوازده ساله،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 3، no. 1 (پیاپی 2-60)، pp. 61–82، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/470892/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button