Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,606
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارت های حل مساله دانش آموزان دختر مقطع متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 19

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی پرورش تفکر انتقادی بر مهارت های حل مساله و عزت نفس دانش آموزان و ارائه پیشنهادهایی بر اساس یافته های پژوهش به روان درمانگران, مشاوران, برنامه ریزان و کارشناسان آموزش و پرورش جهت پرورش تفکر انتقادی در دانش آموزان می باشد.این پژوهش که به روش آزمایشی انجام شده است و سوال اصلی آن این است که آیا آموزش تفکر انتقادی به افراد گروه آزمایش, باعث افزایش مهارت های حل مساله و عزت نفس در آنان می گردد. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان کلاله می باشند که روی 80 نفر از کسانی که مایل به شرکت در گروه بودند آزمون های عزت نفس, حل مساله و تفکر انتقادی اجرا گردید و از بین افرادی که نمره پایینی در این سه آزمون کسب کرده بودند (تعداد 30 نفر), تعداد 22 نفر, به صورت تصادفی انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش (11 نفر) و کنترل (11 نفر) قرارداده شدند.افراد گروه آزمایش در 10 جلسه 2 ساعتی (هر هفته یک جلسه), جهت آموزش تفکر انتقادی شرکت نمودند, سپس از هر دو گروه (آزمایش و کنترل) پس آزمون گرفته شد و با استفاده از آزمون t تفاوت میانگین های پیش آزمون و پس آزمون از لحاظ آماری مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشانگر کارایی و اثربخشی عمل آزمایشی بوده است. از مجموع یافته های بدست آمده ازآزمودنی ها و اجرای t همبسته و مستقل نتیجه می شود که فرضیه های پژوهش تایید شده و به نظر می رسدکه آموزش تفکر انتقادی به افرادگروه آزمایش موجب افزایش میزان عزت نفس و مهارت های حل مساله آنان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی، و شهابی، مهرنسا. (1387). بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارت های حل مساله دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 4(12)، 1-19. SID. https://sid.ir/paper/471261/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری هاشم آبادی بهرامعلی، شهابی مهرنسا. بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارت های حل مساله دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1387؛4(12):1-19. Available from: https://sid.ir/paper/471261/fa

    IEEE: کپی

    بهرامعلی قنبری هاشم آبادی، و مهرنسا شهابی، “بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارت های حل مساله دانش آموزان دختر مقطع متوسطه،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 4، no. 12، pp. 1–19، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/471261/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا