Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,253
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه بر منبع کنترل و سلامت عمومی در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: آموزش تفکر برای نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آنها باید چگونه فکر کردن را بیاموزند, چرا که باید اطلاعات زیادی را پردازش کنند تا بتوانند بر رویدادهای زندگی کنترل داشته و سلامت روانی خود را حفظ نمایند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه بر منبع کنترل و سلامت عمومی در نوجوانان است.روش: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. به منظور آزمایش تاثیر مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه بر منبع کنترل و سلامت عمومی نوجوانان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی40 دانش آموز دبیرستانی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شده و به پرسشنامه های منبع کنترل راتر و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه آموزشی 2 ساعته, تحت آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه قرار گرفت. پس از پایان جلسات آموزشی, آزمونهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب, تفکر خلاق عابدی و پرسشنامه های راتر و سلامت عمومی روی آزمودنیهای هر دو گروه اجرا شد. جهت تحلیل آماری داده ها از آزمون t مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه پس از آموزش افزایش یافته و موجب کاهش معنی دار نمره منبع کنترل, سلامت عمومی و زیر مقیاسهای علائم جسمانی, اضطراب و اختلال خواب و افسردگی شدید در سطح p<0.05 گردید.نتیجه گیری: آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه باعث درونی تر شدن منبع کنترل و ارتقاء سلامت عمومی نوجوانان شده و می تواند برای کمک به آنها در گذر از دوره حساس نوجوانی مفید واقع گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی کارگر، فلور، سپاه منصور، مژگان، و علی بخشی، سیده زهرا. (1391). اثربخشی آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه بر منبع کنترل و سلامت عمومی در نوجوانان. پژوهش های روان شناسی اجتماعی، 2(6)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/471429/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی کارگر فلور، سپاه منصور مژگان، علی بخشی سیده زهرا. اثربخشی آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه بر منبع کنترل و سلامت عمومی در نوجوانان. پژوهش های روان شناسی اجتماعی[Internet]. 1391؛2(6):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/471429/fa

    IEEE: کپی

    فلور رضایی کارگر، مژگان سپاه منصور، و سیده زهرا علی بخشی، “اثربخشی آموزش مهارت های تفکر خلاق و نقادانه بر منبع کنترل و سلامت عمومی در نوجوانان،” پژوهش های روان شناسی اجتماعی، vol. 2، no. 6، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/471429/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا