Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,993
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,630
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خواندن، درک مطلب و سرعت خواندن دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 25

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی (آموزش دوجانبه) بر بهبود خواندن, درک مطلب و سرعت خواندن دانش آموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری خواندن انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 1389-1388 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انتخاب نمونه آماری در مرحله اول, از همه مناطق آموزش و پرورش تهران, یک منطقه به صورت تصادفی انتخاب گردید. در مرحله دوم, دو دبستان از منطقه مورد نظر و در مرحله بعد ده کلاس از سی کلاس موجود در آن دو مدرسه, بطور تصادفی انتخاب شدند. سپس با اجرای آزمون خواندن و نارسا خوانی کرمی نوری و مرادی (1387) 68 نفر از دانش آموزان گروه نمونه که نمره پایین تر از میانگین کسب کرده بودند, انتخاب شدند. با توجه به نیمه آزمایشی بودن پژوهش, 34 نفر در گروه کنترل و 34 نفر در گروه آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 36 جلسه یک ساعته, تحت آموزش دو جانبه قرار گرفت و گروه کنترل آموزش عادی مدرسه را دریافت نمود. داده ها به کمک روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری در سطح (p<0.001) نشان داد که آموزش دو جانبه باعث افزایش درک مطلب و عملکرد کلی خواندن و کاهش تعداد غلط ها در خواندن گردید و باعث افزایش در سرعت خواندن در سطح (P<0.05) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خواندن, درک مطلب و سرعت خواندن و کاهش تعداد غلط ها در خواندن تاثیر داشت و آموزش فراشناختی می تواند برای بهبود درک مطلب و خواندن دانش آموزان در سایر دروس و سطوح تحصیلی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دائمی، حمیدرضا. (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خواندن, درک مطلب و سرعت خواندن دانش آموزان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 8(24)، 1-25. SID. https://sid.ir/paper/471508/fa

    Vancouver: کپی

    دائمی حمیدرضا. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خواندن, درک مطلب و سرعت خواندن دانش آموزان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1391؛8(24):1-25. Available from: https://sid.ir/paper/471508/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا دائمی، “اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خواندن, درک مطلب و سرعت خواندن دانش آموزان،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 8، no. 24، pp. 1–25، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/471508/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا