مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,411
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

438
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل برون سازمانی موثر در تجاری سازی نتایج پژوهشی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 68

چکیده

تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ها فعالیتی پیچیده و تکمیل کننده زنجیره تبدیل ایده به فناوری است و به ثروت آفرینی, کارآفرینی و استقلال مالی دانشگاه ها منجر می شود. هدف این پژوهش تعیین و تبیین عوامل برون سازمانی موثر در تجاری سازی نتایج پژوهشی و تبیین روابط بین این عوامل بود. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و روش تحقیق ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری شامل مدیران ارشد, مدیران پژوهشی و فناوری و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فناوری سازمان های طرف قرارداد با این دانشگاه و همچنین, صاحبنظران مرتبط با موضوع بود. برای نمونه گیری در بخش کیفی از نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی از نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تعیین اعتبار ابزار اندازه گیری از اعتبار محتوایی و نیز دیدگاه شش نفر از متخصصان در این زمینه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ عدد 0.9641 به دست آمد. اطلاعات برگرفته از مصاحبه ها با استفاده از کدگذاری دسته بندی و تحلیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آزمون های آماری همچون آزمون های تی, فریدمن و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهنده تاثیر عواملی برون سازمانی شامل نیروهای دولتی, نیروهای اقتصادی, نظام آموزشی, قوانین و مقررات کلان, پیشرفت های فناورانه, رقبا و رقابت پذیری, مشتری مداری و مواردی دیگر در تجاری سازی نتایج پژوهشی بود. در تبیین روابط این عوامل, علاوه بر اولویت بندی آن ها, نتایج نشان داد که اغلب عوامل رابطه همبستگی معناداری با یکدیگر دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جاهد، حسینعلی، و آراسته، حمیدرضا. (1392). عوامل برون سازمانی موثر در تجاری سازی نتایج پژوهشی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 19(67)، 45-68. SID. https://sid.ir/paper/471536/fa

    Vancouver: کپی

    جاهد حسینعلی، آراسته حمیدرضا. عوامل برون سازمانی موثر در تجاری سازی نتایج پژوهشی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1392؛19(67):45-68. Available from: https://sid.ir/paper/471536/fa

    IEEE: کپی

    حسینعلی جاهد، و حمیدرضا آراسته، “عوامل برون سازمانی موثر در تجاری سازی نتایج پژوهشی،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 19، no. 67، pp. 45–68، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/471536/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button