مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

957
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

215
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی بر تبیین نقد منابع اطلاعاتی

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 100

چکیده

 هدف: هدف از نگارش این مقاله, تبیین وضعیت درک, شناخت و تفسیر برداشت های ناقد از متن و نقش آن در نگارش نقد منابع است.روش/رویکرد پژوهش: مطالعه منابع اطلاعاتی مرتبط, تحلیل و تطبیق کیفی نقش شناخت ناقد در نگارش نقد.یافته ها: نقد متون و منابع اطلاعاتی فرآیند پالایش اطلاعات است. در انجام این فعالیت تخصصی ناقدان بر اساس دانش خود و مبانی پذیرفته شده علمی تحلیل متون به نقد می پردازند. برای انجام نقد مطلوب منابع اطلاعاتی, مطالعه درباره مبانی شناختی و معرفت شناختی نقد می تواند به پیشرفت بهتر این فعالیت علمی منجر شود. با تکیه بر شناخت عقلانی از محتوا و نیز درک بهینه متن و یا اندیشه می توان به سطح بالاتری در تفسیر و تاویل متن دست یافت. یکی از مقومات مهم معرفت شناسی نقد منابع اطلاعاتی, پذیرفتن محدود بودن درک آدمی از منابع اطلاعاتی است. برای انجام نقدی موثر, ضروری است تا ناقد بکوشد به کنه مفهوم دست یابد. در هر متنی امکان تفسیرهای مختلف وجود دارد و تلاش ناقد همواره بر آن است تا بتواند تفسیر مناسب تری که امکان تطبیق پذیری بالاتری با متن دارد را ارائه دهد.نتیجه گیری: در بسیاری از موارد, دستیابی به معنای نهایی امکان پذیر نیست و فرآیند تحلیل متن و ارائه برداشت های مختلف می تواند به معنای نزدیک تری نسبت به متن منجر شود. با این فرض, امکان نقد متون در هر سطحی قابل پذیرش است و فرآیند نقد می تواند شامل مراحل و سطوح مختلفی شود که نسبت به میزان درک ناقد تغییر می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درودی، فریبرز. (1391). تحلیلی بر تبیین نقد منابع اطلاعاتی. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، -(90)، 80-100. SID. https://sid.ir/paper/472422/fa

    Vancouver: کپی

    درودی فریبرز. تحلیلی بر تبیین نقد منابع اطلاعاتی. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)[Internet]. 1391؛-(90):80-100. Available from: https://sid.ir/paper/472422/fa

    IEEE: کپی

    فریبرز درودی، “تحلیلی بر تبیین نقد منابع اطلاعاتی،” مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، vol. -، no. 90، pp. 80–100، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/472422/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button