مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,028
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

329
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر نیکوتین بر یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول در مدل یادگیری احترازی غیرفعال

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 زمینه و هدف: بدلیل همپوشانی بین گیرنده های گابا و نیکوتینی در برخی از ساختارهای مغزی نظیر هیپوکامپ پشتی, احتمال وجود برهمکنش بین سیستم نیکوتینی استیل کولین و گابائرژیک در زمینه اعمال شناختی وجود دارد. در این مطالعه نقش احتمالی گیرنده های نیکوتینی هیپوکامپ پشتی بر روی فراموشی القاشده با موسیمول (آگونیست گیرنده های گابا- A) و یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول در موش های سوری نر مورد بررسی قرار گرفته است.روش بررسی: در این مطالعه تجربی از 185 سر موش کوچک آزمایشگاهی نر نژاد NMRI و داروهای نیکوتین و موسیمول استفاده شد. نمونه ها پس از بیهوشی در دستگاه استریوتاکسی قرار گرفتند و کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه, آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیرفعال مدل Step-down انجام شد و میزان تاخیر حیوان در پایین آمدن از سکو به عنوان معیار حافظه اندازه گیری شد.یافته ها: تزریق پس از آموزش موسیمول (0.15 و 0.075 میکروگرم بر موش) باعث تخریب حافظه می شود. حافظه تخریب شده با تزریق موسیمول (0.15 میکروگرم بر موش) بطور کامل با بکار بردن موسیمول یا نیکوتین (1.5 و 1 میکروگرم بر موش) در روز آزمون به حالت عادی برمی گردد, که نشان دهنده القا یادگیری وابسته به وضعیت توسط موسیمول می باشد.نتیجه گیری: این یافته ها نشان داد که گیرنده های نیکوتینی هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در فراموشی ایجاد شده با موسیمول و یادگیری وابسته به وضعیت القاشده با موسیمول بازی می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بشیری، زهرا، عریان، شهربانو، پاک پور، بهاره، نواییان، مجید، و پیری، مرتضی. (1391). بررسی تاثیر نیکوتین بر یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول در مدل یادگیری احترازی غیرفعال. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 17(3 (مسلسل 65))، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/475884/fa

    Vancouver: کپی

    بشیری زهرا، عریان شهربانو، پاک پور بهاره، نواییان مجید، پیری مرتضی. بررسی تاثیر نیکوتین بر یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول در مدل یادگیری احترازی غیرفعال. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1391؛17(3 (مسلسل 65)):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/475884/fa

    IEEE: کپی

    زهرا بشیری، شهربانو عریان، بهاره پاک پور، مجید نواییان، و مرتضی پیری، “بررسی تاثیر نیکوتین بر یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول در مدل یادگیری احترازی غیرفعال،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 17، no. 3 (مسلسل 65)، pp. 1–10، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/475884/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button