مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,002
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

336
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظر اعضای هیات علمی درباره نیازهای توسعه حرفه ای آنان و شیوه های برآوردن نیازها

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 89

چکیده

 توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی یکی از جنبه های بهبود کیفیت دانشگاهی است. از این رو, شناسایی نیازهای توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش بررسی نظر اعضای هیات علمی درباره نیازهای توسعه حرفه ای آنان و شیوه های برآوردن این نیازها بود. نیازهای توسعه حرفه ای در چهار حوزه مهارت های آموزشی, پژوهشی, اجرایی و ارتباطی بررسی شد. این پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها از نوع تحلیلی, توصیفی بود. جامعه مورد مطالعه شامل اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی, مهندسی برق و کامپیوتر و علوم پایه یک دانشگاه بزرگ دولتی به تعداد 104 نفر بود. از این تعداد 50 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته و شامل دو بخش مهارت های توسعه حرفه ای و شیوه های برآوردن نیازها بود. برای تعیین روایی از دیدگاه های چهار نفر از استادان و برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. پرسشنامه مهارت های توسعه حرفه ای در سطح موجود با ضریب آلفای 0.92 و در سطح مطلوب با ضریب آلفای 0.98 و پرسشنامه شیوه های برآوردن نیازهای توسعه حرفه ای با ضریب آلفای کرانباخ 0.97 تایید شد. برای تحلیل داده ها از روش آماری غیرپارامتریک و آزمون خی دو و ویلکاکسون استفاده شد. نتایج نشان داد که نیازها در هر چهار حوزه آموزشی, پژوهشی, اجرایی و مهارت های ارتباطی و فارغ از نوع دانشکده, مرتبه علمی و سابقه شغلی وجود دارد. نظر اعضای هیات علمی درباره شیوه های برآورده شدن نیازها به چهار روش: 1. تبادل تجربه با سایر دانشگاه ها, 2. برگزاری دوره های آموزشی بلندمدت, 3. برگزاری کارگاه های آموزشی و 4. تشکیل اجتماعات یادگیری تایید شد. علاوه بر این, آن ها بر تقویت مهارت های اجرایی و شغلی تاکید داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زاهدی، سکینه، و بازرگان، عباس. (1392). نظر اعضای هیات علمی درباره نیازهای توسعه حرفه ای آنان و شیوه های برآوردن نیازها. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 19(67)، 69-89. SID. https://sid.ir/paper/476678/fa

    Vancouver: کپی

    زاهدی سکینه، بازرگان عباس. نظر اعضای هیات علمی درباره نیازهای توسعه حرفه ای آنان و شیوه های برآوردن نیازها. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1392؛19(67):69-89. Available from: https://sid.ir/paper/476678/fa

    IEEE: کپی

    سکینه زاهدی، و عباس بازرگان، “نظر اعضای هیات علمی درباره نیازهای توسعه حرفه ای آنان و شیوه های برآوردن نیازها،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 19، no. 67، pp. 69–89، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/476678/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button