مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,512
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر قصه گویی مبتنی بر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر هشت تا 10 ساله مبتلا به اختلال رفتار مقابله ای و بی اعتنائی (ODD)

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 93

چکیده

 پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر قصه گویی مبتنی بر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر هشت تا ده ساله مبتلا به اختلال رفتار مقابله ای و بی اعتنایی (ODD) شهر گرگان انجام شده است. این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. 45 دانش آموز که بر اساس فهرست رفتاری کودک (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF), مبتلا به ODD تشخیص داده شده بودند انتخاب شده و سپس توسط فرم معلم مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) (SSRS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت 28 نفر از دانش آموزان مذکور که نمره مهارت های اجتماعی آنها در مقیاس  SSRSپایین بوده و وجود مشکلات رفتاری آنها در بخش مشکلات رفتاری SSRS نیز تایید شد, انتخاب شده و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش (n=14) و گواه (n=14) تقسیم شدند. سپس قصه گویی مبتنی بر آموزش مهارت های اجتماعی به مدت 2 ماه در 15 جلسه آموزشی 60 دقیقه ی برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد. در پایان دوره آموزش, آزمودنی ها دوباره به کمک مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت ارزیابی شدند. تحلیل داده ها نشان داد که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه, پس از پایان جلسات قصه گویی مبتنی بر آموزش مهارت های اجتماعی, بر اساس ارزیابی معلم, افزایش معناداری در خرده مقیاس های همکاری (P<0.001), ابراز وجود (P<0.05), مهار خود (P<0.001) و نمره کلی مهارت های اجتماعی (P<0.001) و کاهش معنادار در نمره مشکلات رفتاری (P<0.01) پیدا کرده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشن چسلی، رسول. (1392). تاثیر قصه گویی مبتنی بر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر هشت تا 10 ساله مبتلا به اختلال رفتار مقابله ای و بی اعتنائی (ODD). مطالعات روانشناسی بالینی، 3(10)، 73-93. SID. https://sid.ir/paper/478022/fa

    Vancouver: کپی

    روشن چسلی رسول. تاثیر قصه گویی مبتنی بر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر هشت تا 10 ساله مبتلا به اختلال رفتار مقابله ای و بی اعتنائی (ODD). مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1392؛3(10):73-93. Available from: https://sid.ir/paper/478022/fa

    IEEE: کپی

    رسول روشن چسلی، “تاثیر قصه گویی مبتنی بر آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر هشت تا 10 ساله مبتلا به اختلال رفتار مقابله ای و بی اعتنائی (ODD)،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 3، no. 10، pp. 73–93، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/478022/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button