مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,149
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مشخصات خاکریز در خط ریلی بر کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 77

چکیده

 یکی از مهمترین مشکلات بهره برداری از خطوط راه آهن درون شهری و بین شهری, ارتعاشات ناشی از عبور قطار می باشد. این ارتعاشات ضمن آسیب رساندن به زیرساخت های خط ریلی, باعث عدم آسایش ساکنان اطراف خط می گردد. به کارگیری مصالح طبیعی خاکریز در خط ریلی, علاوه بر ایجاد تکیه گاهی مناسب برای بالاست و سیستم روسازی, به عنوان یک عامل بالقوه باعث کاهش سطح ارتعاشات و میرایی آنها در محیط نیز می گردد. با نگاهی به مدل های تحلیلی ارایه شده جهت بررسی ارتعاشات ایجاد شده در خط ریلی, ملاحظه می گردد که در عمده مدل های موجود, تاثیر هریک از اجزا و به ویژه اثر مصالح خاکی, به روشنی مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا در مقاله حاضر با توسعه مدلی تحلیلی, ضمن منظورنمودن شرایط دینامیکی بار ناشی از عبور قطار, علاوه بر بررسی اثرات اجزای مختلف خط, بر میزان سرعت ارتعاشات ایجاد شده, اثر خاکریز راه آهن نیز به طور ویژه مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این منظور معادلات دیفرانسیل حاکم بر شرایط دینامیکی خط, بر اساس ارتعاش جرم-فنر-میراگر, در مدل هرمی توسعه یافته, تشکیل و به صورت عددی توسط برنامه MATLAB حل شده است. به منظور بررسی تاثیر خاکریز در مقایسه با سایر پارامترهای موثر در تحلیل دینامیکی خط, بر روی دامنه بار محوری و سرعت عبور قطار و همچنین ضخامت, سختی و میرایی خاکریز تحلیل حساسیت انجام شده و قابلیت بالای این مصالح در کاهش ارتعاشات, نشان داده شده است. نتایج تحلیل های صورت گرفته, نشان دهنده آن است که تا ضخامت حدود 3 متر, خاکریز راه آهن, تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش ارتعاشات خط, نشان می دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلی، مرتضی، و فشارکی، محمد. (1388). بررسی تاثیر مشخصات خاکریز در خط ریلی بر کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار. مهندسی حمل و نقل، 1(2)، 61-77. SID. https://sid.ir/paper/478257/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلی مرتضی، فشارکی محمد. بررسی تاثیر مشخصات خاکریز در خط ریلی بر کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار. مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1388؛1(2):61-77. Available from: https://sid.ir/paper/478257/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی اسماعیلی، و محمد فشارکی، “بررسی تاثیر مشخصات خاکریز در خط ریلی بر کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار،” مهندسی حمل و نقل، vol. 1، no. 2، pp. 61–77، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/478257/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button