Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,710
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

924
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجاریابی مقیاس سنجش حافظه کاری کودکان پنج تا 11 ساله شهر ایلام

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 76

چکیده

 هدف: مقیاس سنجش حافظه کاری (WMRS), یک مقیاس سنجش رفتاری است که برای کمک به مربیان به منظور تشخیص آسان کودکان مبتلا به نقایص حافظه کاری ساخته شده است. این حافظه یک سازه نظری است که در روان شناسی شناختی و اخیرا علوم شناختی برای اشاره به نظام یا مکانسیم های زیربنایی حفظ و نگهداری اطلاعات مربوط به تکلیف در حین عملکرد تکالیف شناختی به کار می رود. در پژوهش پیش رو این مقیاس برای کودکان پنج تا11 ساله شهر ایلام هنجاریابی شده است.روش: ابزار این پژوهش مقیاس سنجش حافظه کاری است که 20 گویه و هر گویه چهار گزینه دارد و به آن نمره ای از صفر تا سه تعلق می گیرد. جامعه آماری پژوهش تمام کودکان پنج تا 11 ساله شهر ایلام بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای, 320 نفر آن ها به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای محاسبه پایایی آزمون از روش همسانی درونی و آلفای کرونباخ و برای روایی آزمون از دو روش همبستگی نمرات مقیاس سنجش حافظه وکسلر و نمرات خواندن و ریاضی آزمودنی ها با مقیاس حافظه کاری استفاده شد. برای محاسبه, روش های آمار توصیفی و استنباطی به کار رفت. داده ها با نسخه 16 نرم افزار SPSS تحلیل شدند.یافته ها: نتایج بین گویه های مقیاس و نمره کل حافظه کاری رابطه معناداری به دست داد. رابطه بین گویه های مقیاس نیز معنادار بود. ضریب پایایی آلفای کرونباخ مقیاس 0.77 و ضریب همبستگی بین دو نیمه مقیاس 0.80 بود. کلیه ضرایب همبستگی در سطح 0.001 معنادار بودند. نتایج حاکی از وجود رابطه معنادار بین نمرات دروس خواندن و ریاضی افراد و نمره حافظه کاری در سطح 0.001 بود. نتیجه دیگر این پژوهش نشان داد که بین گویه های مقیاس سنجش حافظه کاری و نمره کل مقیاس و مقیاس سنجش حافظه وکسلر رابطه منفی معناداری وجود دارد (p<.01). نتایج نمراتT و رتبه درصدی نیز ارائه شده است.نتیجه گیری: مقیاس سنجش حافظه کاری ابزاری مفید برای تشخیص کودکان مبتلا به نارسایی و آسیب های حافظه کاری است. با شناسایی این آسیب ها و اتخاذ تدابیر آموزشی و فعالیت های کلاسی خاص می توان توانایی های حافظه کاری کودکان را بهبود بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدزاده، جهانشاه، مامی، شهرام، فریادیان، نگار، و عریضی سامانی، سیدحمیدرضا. (1393). هنجاریابی مقیاس سنجش حافظه کاری کودکان پنج تا 11 ساله شهر ایلام. تازه های علوم شناختی، 16(2 (مسلسل 62))، 69-76. SID. https://sid.ir/paper/478523/fa

    Vancouver: کپی

    محمدزاده جهانشاه، مامی شهرام، فریادیان نگار، عریضی سامانی سیدحمیدرضا. هنجاریابی مقیاس سنجش حافظه کاری کودکان پنج تا 11 ساله شهر ایلام. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1393؛16(2 (مسلسل 62)):69-76. Available from: https://sid.ir/paper/478523/fa

    IEEE: کپی

    جهانشاه محمدزاده، شهرام مامی، نگار فریادیان، و سیدحمیدرضا عریضی سامانی، “هنجاریابی مقیاس سنجش حافظه کاری کودکان پنج تا 11 ساله شهر ایلام،” تازه های علوم شناختی، vol. 16، no. 2 (مسلسل 62)، pp. 69–76، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/478523/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا