Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,725
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,453
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 85

چکیده

 پژوهش حاضر, با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش 386 نفر دانش آموز دختر رشته تجربی دوره پیش دانشگاهی ناحیه یک آموزش و پرورش شهر همدان در نیمسال اول سال تحصیلی 87-1386 را شامل می شد که بر روی آنها آزمون اضطراب امتحان اجرا شد. سپس پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی بر روی افراد دارای اضطراب امتحان بالا (126 نفر) اجرا شد و افراد دارای اضطراب امتحان بالا و ناآشنا با راهبردهای شناختی و فراشناختی (56 نفر) به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شده و به روش تصادفی ساده در دو گروه 28 نفری آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد شده راهبردهای شناختی و فراشناختی و آزمون اضطراب امتحان (TAI) استفاده شد که در قالب پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. روند اجرا بدین صورت بود که آزمودنیهای گروه آزمایش پس از اجرای پیش آزمون تحت آموزش هشت جلسه ای راهبردهای شناختی و فراشناختی قرار گرفتند و پس از اتمام دوره آموزش, پس آزمون راهبردهای شناختی و فراشناختی و آزمون اضطراب امتحان برای هر دو گروه اجرا شد. به منظور تحلیل آماری فرضیه ها از آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین های دو گروه و از آزمون t همبسته برای مقایسه میانگین های پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش استفاده گردید. یافته ها نشان دادند که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به دانش آموزان موجب آشنایی و استفاده بیشتر آنها از این راهبردها در هنگام مطالعه و یادگیری شده و کاهش اضطراب امتحان در آنها را نیز سبب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاکسار، مریم، و سیف، علی اکبر. (1387). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 4(13)، 71-85. SID. https://sid.ir/paper/478986/fa

    Vancouver: کپی

    خاکسار مریم، سیف علی اکبر. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1387؛4(13):71-85. Available from: https://sid.ir/paper/478986/fa

    IEEE: کپی

    مریم خاکسار، و علی اکبر سیف، “اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 4، no. 13، pp. 71–85، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/478986/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا