مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توانمندی ها و مهارت های موثر و مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 147

چکیده

 هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین میزان اهمیت و به کارگیری توانمندی ها و مهارت های موثر و مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه بود. این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل دو گروه اعضای هیات علمی و دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و حجم نمونه 523 نفر از دانشجویان و 171 نفر از اعضای هیات علمی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه وشان (1999) بود که روایی آن به دو طریق روایی محتوایی و روایی از طریق دو نیمه کردن بررسی شد. برای بررسی پایایی و همسانی درونی گویه های پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل فرضیه اول, دوم, سوم و چهارم از آزمون ANOVA یک طرفه و برای فرضیه پنجم و ششم از آزمون t استیوونت همبسته و برای فرضیه هفتم, هشتم و نهم از آزمون t استیوونت استفاده شد. نتایج نشان داد که میان میزان موثر بودن مولفه های تدریس از منظر اعضای هیات علمی و دانشجویان اختلاف معناداری وجود دارد. میان میزان به کارگیری مولفه های تدریس از منظر اعضای هیات علمی و دانشجویان اختلاف معناداری وجود دارد. بین ترتیب اهمیت و ترتیب به کارگیری مولفه های تدریس در دو گروه اعضای هیات علمی و دانشجویان اختلاف معناداری دیده شد. همچنین, بین نظر دانشجویان و اعضای هیات علمی در خصوص اختلاف میان وضعیت موجود (به کارگیری مهارت های تدریس) و مطلوب (میزان اهمیت مهارت ها) تفاوت معناداری وجود داشت. به طورکلی, یافته های پژوهش ضرورت گذر از وضعیت موجود به مطلوب را به نحو روشنی نشان داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین خندقی، مقصود، و سیفی، غلامعلی. (1392). توانمندی ها و مهارت های موثر و مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 19(69)، 121-147. SID. https://sid.ir/paper/479179/fa

    Vancouver: کپی

    امین خندقی مقصود، سیفی غلامعلی. توانمندی ها و مهارت های موثر و مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1392؛19(69):121-147. Available from: https://sid.ir/paper/479179/fa

    IEEE: کپی

    مقصود امین خندقی، و غلامعلی سیفی، “توانمندی ها و مهارت های موثر و مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 19، no. 69، pp. 121–147، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/479179/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button