Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,388
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

628
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ترجمه و روان سنجی مقیاس ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 170 | صفحه پایان 179

چکیده

 زمینه و هدف: مراقبت موثر در بالین, هدف اصلی آموزش پرستاری است. از طرفی ارزشیابی صحیح بالینی دانشجویان همواره از جمله سخت ترین کارهای مربیان بالینی پرستاری می باشد. با توجه به نیاز آموزش به وجود ابزارهای معتبر و پایا جهت ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان, این پژوهش با هدف ترجمه و روان سنجی مقیاس ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در ایران انجام شده است.روش کار: این مطالعه, یک مطالعه مقطعی بود که با هدف روان سنجی و اعتباریابی نمونه ایرانی ابزار ارزیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی انجام شده است. در این مطالعه ابتدا مقیاس با روش برگشتی از انگلیسی به فارسی ترجمه و سپس اعتبار صوری و محتوا تعیین گردید. در طی فرایند تعیین اعتبار صوری و محتوا, دو آیتم به آیتم های ابزار اصلی اضافه شد. در این مطالعه از مربیان پرستاری در محیط های بالینی خواسته شد تا پرسش نامه های مورد نظر را بر حسب تعداد دانشجویان خود در محیط های آموزش بالینی طی مدت 5 ماه تکمیل نمایند, از این رو با توجه به تعداد آیتم های مقیاس, 275 دانشجو مورد ارزشیابی قرار گرفتند. جهت تعیین اعتبار سازه از تحلیل عاملی اکتشافی با روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. از ضریب Cronbach’s alpha جهت اندازه گیری همبستگی درونی استفاده شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره دانشجویان به ترتیب 63.98 و 13.35بود. نتایج تحلیل عاملی استخراج سه عامل را نشان داد که شامل فرایند پرستاری با 10 آیتم (مقدار ویژه 8.99), رفتارهای حرفه ای با 16 آیتم (مقدار ویژه 7.97) و فاکتور مهارت های تکنیکی با 2 آیتم و (مقدار ویژه 2.03) بود. پایایی مقیاس با ضریب همبستگی 0.92 Cronbach’s alpha به دست آمد.نتیجه گیری: نتایج روان سنجی مقیاس ارزیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی نشان دهنده پایایی و اعتبار این مقیاس و امکان استفاده از این ابزار در زمینه آموزش پرستاری ایران است و به نظر می رسد که با توجه به اضافه شدن عامل مهارت های تکنیکی, این عامل نیازمند تعدیل و بسط بیشتر در زمینه پرستاری ایران می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلی، مریم، ولینی، سینا، پارسایکتا، زهره، و عبادی، عباس. (1392). ترجمه و روان سنجی مقیاس ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(2)، 170-179. SID. https://sid.ir/paper/479532/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلی مریم، ولینی سینا، پارسایکتا زهره، عبادی عباس. ترجمه و روان سنجی مقیاس ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(2):170-179. Available from: https://sid.ir/paper/479532/fa

    IEEE: کپی

    مریم اسماعیلی، سینا ولینی، زهره پارسایکتا، و عباس عبادی، “ترجمه و روان سنجی مقیاس ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 2، pp. 170–179، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/479532/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا