مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

372
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 پژوهش حاضر میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان در شهر تهران را مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی - تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل, اعضای شورای برنامه ریزی مطالعات اجتماعی, مدیران, معلمان, سرگروه های آموزشی و دانش آموزان سال اول دبیرستان بوده است. حجم نمونه پژوهش شامل 20 مدیر, 200 دانش آموز, 19 سرگروه آموزشی مطالعات اجتماعی شهر تهران, 60 دانش آموز به عنوان نمایندگان گروه های دانش آموزان و 52 معلم بودند. برای معلمان و مدیران, دانش آموزان و نمایندگان دانش آموزان از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. داده های مورد نیاز بر اساس مطالعه و تحلیل کلیه اسناد مربوطه به برنامه ریزی مطالعات اجتماعی, نظر سنجی از اعضای شورای برنامه ریزی مطالعات اجتماعی, مدیران, معلمان, سرگروه های آموزشی, دانش آموزان, اجرای آزمون دانشی, مهارتی و نگرشی, میانگین نمرات مستمر و پایانی و مشاهده 20 کلاس درس مطالعات اجتماعی در شهر تهران گردآوری شده است. نتایج این پژوهش, ضمن ارائه تصویری روشن از برنامه درسی مطالعات اجتماعی در سه مرحله یاد شده حاکی از آن است, با آن که برنامه درسی مطالعات اجتماعی طرح نسبتا مناسبی دارد, اما در مرحله اجرا با مشکلات متعددی مانند ناکافی بودن آموزش معلمان, عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز برای آموزش, سنگینی محتوا و ... رو به رو است. همچنین بر اساس بررسی نمرات دانش آموزان در طول سال تحصیلی و نتایج سه آزمون دانشی, مهارتی و نگرشی, عملکرد دانش آموزان در آزمون دانشی خوب بوده, اما آزمون مهارتی در حد رضایت بخش بوده عملکرد دانش آموزان در آزمون نگرشی ضعیف بوده است. بنابراین با توجه به ضعف های مشاهده شده در اجرا و همچنین تحقق نیافتن هدف های نگرشی و مهارتی, لازم است شورای برنامه ریزی مطالعات اجتماعی, مدیران و معلمان با تلاش بیشتر, راهکارهای مناسب در زمینه کاهش ناهماهنگی ها موجود در سه برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان ارائه دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملکی، حسن، دلاور، علی، احمدی، غلامعلی، و حاجی تبارفیروزجائی، محسن. (1391). بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 8(26)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/480642/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی حسن، دلاور علی، احمدی غلامعلی، حاجی تبارفیروزجائی محسن. بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1391؛8(26):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/480642/fa

    IEEE: کپی

    حسن ملکی، علی دلاور، غلامعلی احمدی، و محسن حاجی تبارفیروزجائی، “بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 8، no. 26، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/480642/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button