مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,461
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,820
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی سیستمی اخلاق حرفه ای در آموزش عالی (تحقیق کیفی)

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 33

چکیده

 زمینه اخلاق در آموزش عالی مفهومی چندبعدی است و منشاء اثربخشی در آن می باشد به همین دلیل مورد توجه بسیاری از دانشگاهها قرار گرفته است. تنوع تحقیقات در زمینه اخلاق حرفه ای پژوهشگران و مسئولین را با متغیرها و ابعاد بسیاری در این خصوص مواجه کرده است. ولی به ندرت دیدگاهها و تجارب کارکنان را در مورد عوامل اثرگذار بر اخلاق حرفه ای مورد بررسی و توصیف قرار گرفته است لذا انجام پژوهشی که با نگرشی جامع مولفه های اخلاق حرفه ای متغیرها و روابط آنها را روشن نماید ضروری است. مقاله حاضر در دو بخش به این مهم می پردازد. بخش اول تبیین مولف های موثر در اخلاق حرفه ای بر اساس تجارب, دیدگاهها, و ادراکات اطلاع رسانهای تاثیرگزار, و بخش دوم نیز با بهره گیری از مدل سیستمی, رابطه بین متغیرها ارائه شده را در نظام آموزش عالی را نشان می دهد. این پژوهش به روش کیفی گرندد تئوری در دانشگاههای شهید باهنر, علوم پزشکی, پیام نور و آزاد کرمان انجام شده است.روش اجرا: در این پژوهش به تحلیل محتوی مصاحبه های 37 اطلاع رسان تاثیرگزار که به شکل تئوریک و مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختاری قرار گرفتند پرداخته شد. تحلیل داده ها از طریق درون مایه ای و مقایسه مداوم همزمان با جمع آوری داده ها انجام گرفت. که پس از غوطه وری و تحلیل داده ها حدود 395 کد اولیه استخراج و نهایتا تعامل نمادین بین عوامل مشخص شد.یافته ها: یافته های این مطالعه موید وجود 5 درون مایه سایه بانی و 17 درون مایه فرعی شامل: 1- عوامل اخلاق فردی (استانداردهای اخلاق فردی, اعتقاد قلبی, خودکنترلی, وجدان), 2- عوامل مدیریتی (نقش الگویی مدیران, رفتار خیرخواهانه, مشارکت در تصمیم گیری), 3- عوامل سازمانی (گزینش و بکار گیری, برنامه های راهبردی اخلاق, فرهنگ سازمانی) بود. 4- عوامل اخلاق شغلی (اخلاق آموزشی, اخلاق پژوهشی, و اخلاق ارتباطی) 5- عوامل فراسازمانی (فرهنگ, شرایط سیاسی, اعتماد عمومی, شرایط اقتصادی) در آخر روابط بین متغیرها از طریق مدل سیستمی که فرایند اخلاق حرفه ای را تحت تاثیر قرار می دهد نشان داده شد.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای در آموزش عالی را مشخص می نماید. نکته قابل توجه اینکه مشارکت کنندگان تاکید زیادی بر درون مایه های فردی مانند وجدان کاری و نظارت الهی داشتند توجه به حوزه عوامل راهبردی, نهادینه سازی و اعتماد عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصباحی، مریم، و عباس زاده، عباس. (1392). الگوی سیستمی اخلاق حرفه ای در آموزش عالی (تحقیق کیفی). اخلاق زیستی، 3(10)، 11-33. SID. https://sid.ir/paper/482322/fa

    Vancouver: کپی

    مصباحی مریم، عباس زاده عباس. الگوی سیستمی اخلاق حرفه ای در آموزش عالی (تحقیق کیفی). اخلاق زیستی[Internet]. 1392؛3(10):11-33. Available from: https://sid.ir/paper/482322/fa

    IEEE: کپی

    مریم مصباحی، و عباس عباس زاده، “الگوی سیستمی اخلاق حرفه ای در آموزش عالی (تحقیق کیفی)،” اخلاق زیستی، vol. 3، no. 10، pp. 11–33، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/482322/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button