Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,123
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

330
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای دیدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوین به لحاظ نارسایی های آموزش و تربیت شهروندی در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 56

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی مقایسه ای نارسایی های آموزش و تربیت شهروندی در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی از دیدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوین است. این پژوهش از نظر مقصد و هدف, از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر شیوه اجرا, روش پژوهش زمینه ای را بکار برده است. جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل دو گروه آزمودنی با جزییات زیر می باشد: کارشناسان برنامه ریزی و آموزش مقطع راهنمایی آموزش و پرورش شهر قزوین و اساتیدی که در سطح دانشگاههای قزوین دروس تحلیل محتوا, ارزیابی کتاب ها و برنامه ریزی درسی را تدریس می کنند که مجموع این دو گروه با عنوان کارشناس 30 نفر بوده است.معلمان مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان قزوین (اعم از زن یا مرد) که تعداد آن ها در مدارس مقطع راهنمایی بر اساس آمار ارایه شده, 2727 نفر بوده و با بهره گیری از فرمول نمونه گیری تعداد 241 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از معلمان دوره راهنمایی تحصیلی به روش تصادفی طبقه ای, حجم نمونه مورد نظر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته ای حاوی 80 سوال بود که پس از احراز روایی و پایایی مورد قبول, به وسیله پژوهشگر تهیه و بین اعضای گروه نمونه توزیع گردید, داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (خی دو) و به کمک نرم افزار  SPSS(ویرایش 17) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که: بین دیدگاه معلمان و کارشناسان, به لحاظ نارسایی ابعاد تربیت شهروندی (اجتماعی, فردی, فرهنگی, اقتصادی و سیاسی) در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی, تفاوت معنادار آماری وجود دارد. اگر چه بر اساس نتایج بدست آمده, هر دو گروه آزمودنی بر این باور بودند که برنامه درسی فعلی دوره راهنمایی تحصیلی پیرامون آموزش ابعاد تربیت شهروندی دارای کمبودها و نارسایی هایی است و از این رو آسیب پذیر است, اما از دیدگاه کارشناسان, این نارسایی بسیار بیش تر بوده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سیف نراقی، مریم، نادری، عزت اله، شریعتمداری، علی، و حسینی مهر، علی. (1388). بررسی مقایسه ای دیدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوین به لحاظ نارسایی های آموزش و تربیت شهروندی در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(5)، 25-56. SID. https://sid.ir/paper/482679/fa

Vancouver: کپی

سیف نراقی مریم، نادری عزت اله، شریعتمداری علی، حسینی مهر علی. بررسی مقایسه ای دیدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوین به لحاظ نارسایی های آموزش و تربیت شهروندی در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1388؛2(5):25-56. Available from: https://sid.ir/paper/482679/fa

IEEE: کپی

مریم سیف نراقی، عزت اله نادری، علی شریعتمداری، و علی حسینی مهر، “بررسی مقایسه ای دیدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوین به لحاظ نارسایی های آموزش و تربیت شهروندی در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 2، no. 5، pp. 25–56، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/482679/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا