مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

360
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عملکرد دانش پژوهی آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سال های 91-1388

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: با توجه به نقش و اهمیت دانش پژوهی در فرآیند انتخاب, استخدام و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه ها, وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی با هدف ارتقای کیفیت آموزشی اساتید اقدام به افزودن بند دانش پژوهی آموزشی به آیین نامه ارتقای هیات علمی کشور به منظور افزایش نوآوری و خلاقیت در عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی نموده است. این مطالعه با هدف ارزیابی عملکرد دانش پژوهی آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سال های 91-1388 انجام شد.روش ها: نمونه پژوهش در این مطالعه توصیفی تحلیلی شامل 127 نفر از اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است بودندکه در سال های 91-1388 حائز کسب امتیاز دانش پژوهی شدند. داده ها بر اساس جدول امتیازات محاسبه شده در کمیته دانش پژوهی آموزشی (بر مبنای دستورالعمل معادل سازی و محاسبه امتیازات دانش پژوهی آموزشی, مصوب هیات ممیزه مرکزی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی) گردآوری شد. به منظور تحلیل نتایج از آزمون های پیرسون, ANOVA-test و Chi-square-test استفاده شد.نتایج: 127 نفر (%99.2) از افراد شرکت کننده هیات علمی آموزشی بودند. به ترتیب 79 نفر (62%) متقاضی رتبه علمی دانشیاری, 42 نفر (33%) و 6 نفر (5%) به ترتیب متقاضی رتبه های علمی استادی و استادیاری بوده اند. 77 نفر (%60.6) از افراد شرکت کننده در برنامه دانش پژوهی آموزشی از فعالیت های دانشگاهی, 4 نفر (%3.2) از فعالیت های وزارت خانه ای و 46 نفر (%36.2) از هر دو حیطه آیین نامه امتیاز کسب کردند. نتایج این مطالعه تنها در فعالیت های وزارتی اختلاف معناداری در بین رتبه های علمی مختلف و همچنین اساتید دانشکده های مختلف نشان داد (c2=12.46 و p=0.002) و (c2=17.64 و p=0.000). در فعالیت های دانشگاهی, طرح دوره با 77% درصد بیش ترین میزان کسب امتیاز را داشت. ارتباط معناداری بین سن و امتیاز کسب شده از آیین نامه مشاهده نشد. همچنین میزان استفاده از مصادیق آیین نامه اختلاف معناداری در گروه های سنی مختلف نشان نداد.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد اساتید بیش تر از مصادیقی که تهیه آن ساختار ساده تر داشته و نیازمند صرف زمان کمتری باشد, استفاده نموده اند. لذا علی رغم تمامی مزایایی که برای فرآیند دانش پژوهی آموزشی مطرح است, پیشنهاد می شود با بازنگری مفاد آیین نامه و افزودن موارد آموزشی دیگر و همچنین اصلاح سقف امتیازات, بتوان به رفع محدودیت های آیین نامه فعلی و ترغیب اساتید به استفاده از فرآیندهای نوآورانه و خلاقانه در بهبود کیفیت آموزشی دانشگاه ها پرداخت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دادمان، میترا، یمانی، نیکو، چنگیز، طاهره، و موسوی، عارفه. (1393). عملکرد دانش پژوهی آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سال های 91-1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(6)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/483058/fa

    Vancouver: کپی

    دادمان میترا، یمانی نیکو، چنگیز طاهره، موسوی عارفه. عملکرد دانش پژوهی آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سال های 91-1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(6):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/483058/fa

    IEEE: کپی

    میترا دادمان، نیکو یمانی، طاهره چنگیز، و عارفه موسوی، “عملکرد دانش پژوهی آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سال های 91-1388،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 6، pp. 0–0، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/483058/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button