مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,396
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

489
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تهیه و اعتباریابی پرسش نامه ارزیابی عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه: کاربرد روش آمیخته در عمل

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 162

چکیده

 هدف اصلی پژوهش, نشان دادن کاربرد روش تحقیق آمیخته در تهیه و اعتباریابی پرسش نامه ارزشیابی عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فردوسی بود. مقاله حاضر, ضمن روشن کردن مسیر طی شده در طراحی و اعتباریابی ابزار, نتایج به-دست آمده در قالب پرسش نامه های تهیه شده را نیز ارائه داده است. جامعه پژوهش, شامل چهار گروه, اعضای هیات علمی, مدیران گروه های آموزشی, روسا و معاونان آموزشی دانشکده ها و دانشجویان بود. به کمک مصاحبه, مذاکره با متخصصان و مرور مستندات, با استفاده از روش دلفی, مولفه های اصلی فرم ارزشیابی تهیه شد, پس از دستیابی به مولفه ها, پیش نویس اولیه پرسش نامه ها در چهار فرم و برای چهار گروه آزمودنی تهیه شد. پرسش نامه های اولیه, روی 112 عضو هیات علمی, 24 رئیس و معاون آموزشی دانشکده, 56 مدیر گروه و 112 دانشجو به مرحله اجرا درآمد. با بهره گیری از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های استنباطی شامل «ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل واریانس یک طرفه», داده های حاصل از پرسش نامه های تهیه و اجراشده, مورد اعتباریابی قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه ها از نظر ویژگی های فنی برحسب نظر اعضای هیات علمی (ارزیابی توسط همکار) برابر با 0.96, روسا و معاونان آموزشی دانشکده ها (ارزیابی توسط فرادستان) برابر با 0.96, مدیر گروه (خود- ارزیابی) برابر با 0.86 و دانشجویان (ارزیابی توسط مصرف کنندگان یا مشتریان) برابر با 0.79 بود که معتبر و مناسب هستند. در مجموع, بیش از 70 درصد از پاسخ دهندگان, پرسش نامه های تهیه شده را مناسب تشخیص داده, تفاوتی معنی دار هم در متوسط نظریات آنها دیده نشد. در پایان مقاله حاضر, نمونه فرم های ارزیابی تهیه و اعتبارسنجی شده, ارائه شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button