Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,871
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه ابعاد هنری و ساختار محتوایی در کتاب های درسی آموزش هنر دوره راهنمایی: گامی در شناخت برنامه درسی مغفول

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 82

چکیده

 یکی از رسالت های آموزش و پرورش همگانی, شکوفاسازی ظرفیت های هنری در مخاطبان یادگیری است. تولید هنری, نقد هنری, زیباشناسی و تاریخ هنر جهان و ایران به عنوان مولفه های پرورش هنری و موسیقی, نمایش و هنرهای تجسمی به عنوان ساختار محتوایی در کتاب های درسی آموزش هنر, از جمله موضوعاتی هستند که می توانند در پرورش توانمندی های بالقوه آدمی, مدنظر برنامه ریزان قرار گیرند. در این مطالعه که به شیوه تحلیل محتوا انجام شده است, کلیه کتاب های آموزش هنر دوره راهنمایی تحصیلی که در سال تحصیلی 88-1387 برای آموزش منتشر شده بودند, به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. واحد ثبت به متن (مضمون), تصویر و تمرین اختصاص داشت. کدگذاری به شیوه قیاسی و بر اساس مقوله های موضوعی و ساختاری آموزش هنر انجام شد. در جهت اعتباربخشی به فرایند کدگذاری, ده درصد از محتوا توسط ارزیاب دوم کدگذاری شد که میزان توافق برابر با 0.86 مشاهده شد. نتایج نشان داد که به ترتیب زیبایی شناسی, تولید هنری و تاریخ هنر در ایران و اسلام بیشترین ابعاد تربیت هنری, و طراحی و نقاشی, خوشنویسی و گرافیک, اولویت های نخست تا سوم را در ساختار محتوایی کتاب های دوره راهنمایی تحصیلی داشته است. نتیجه نشان دهنده آن است که ابعاد مهمی مانند موسیقی, هنرهای نمایشی, تاریخ هنر جهان و نقد هنری در آموزش هنر مورد غفلت و کم توجهی واقع شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صابری، رضا، و مهرام، بهروز. (1390). جایگاه ابعاد هنری و ساختار محتوایی در کتاب های درسی آموزش هنر دوره راهنمایی: گامی در شناخت برنامه درسی مغفول. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 6(1-2 (پیاپی 93-94))، 61-82. SID. https://sid.ir/paper/483317/fa

    Vancouver: کپی

    صابری رضا، مهرام بهروز. جایگاه ابعاد هنری و ساختار محتوایی در کتاب های درسی آموزش هنر دوره راهنمایی: گامی در شناخت برنامه درسی مغفول. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1390؛6(1-2 (پیاپی 93-94)):61-82. Available from: https://sid.ir/paper/483317/fa

    IEEE: کپی

    رضا صابری، و بهروز مهرام، “جایگاه ابعاد هنری و ساختار محتوایی در کتاب های درسی آموزش هنر دوره راهنمایی: گامی در شناخت برنامه درسی مغفول،” علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 6، no. 1-2 (پیاپی 93-94)، pp. 61–82، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/483317/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا