مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,206
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

905
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه صاحب نظران و معلمان درخصوص برنامه درسی آموزش علوم ایران به منظور پیشنهاد الگوی مناسب برنامه درسی آموزش علوم

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 100

چکیده

 مقاله حاضر به دنبال آن است که ضمن بررسی دیدگاه صاحب نظران و معلمان درخصوص برنامه درسی آموزش علوم ایران, الگویی مناسب را برای برنامه درسی آموزش علوم پیشنهاد دهد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده که در آن از مصاحبه ساختار یافته و پرسش نامه به عنوان ابزار گردآوری داده, استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی این دو ابزار, تامین و تاییدشده بود, همچنین ضریب آلفای کرونباخ بالای 0.87 نشان دهنده پایایی مناسب ابزارها بود. جامعه آماری پژوهش شامل صاحب نظران و معلمان درس علوم سراسر کشور در دوره ابتدایی و راهنمایی بودند. نمونه آماری صاحب نظران شامل 10 نفر بود که بدون نمونه گیری و به عبارتی با روش سرشماری در نمونه آماری قرار گرفتند, همچنین 170 نفر از معلمان درس علوم از سراسر کشور با استفاده از فرمول حجم نمونه برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای در نمونه قرار گرفتند. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح آمار توصیفی (جدول, درصد و میانگین) و استنباطی (آزمون خی دو, یو مان- ویتنی برای متغیرهای دوسطحی و کروسکال والیس برای متغیرهای چندسطحی) محاسبه و نتایج به دست آمده, بیانگر این است که هدف, محتوا و روش تدریس برنامه درسی آموزش علوم ایران, در سطح اطمینان 95 درصد به خوبی تعیین شده است زیرا در آزمون خی دو, مقدار سطح معناداری کمتر از 0.05 است, لذا تفاوت مشاهده شده میان فراوانی پاسخ ها از نظر آماری معنادار است, اما شیوه های ارزشیابی برنامه درسی آموزش علوم ایران با سطح اطمینان 95 درصد به خوبی تعیین نشده است, همچنین نتایج به دست آمده از این پژوهش می تواند به برنامه ریزان, مولفان کتاب های درسی و معلمان کمک کند تا با دیدی وسیع تر نسبت به تدوین بهتر برنامه درسی, تغییر برنامه درسی و انتخاب مناسب تر اهداف, محتوا, روش تدریس و ارزشیابی به کمک الگوی پیشنهاد شده, اقدام کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری هرندی، رضا، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و لیاقت دار، محمد جواد. (1392). بررسی دیدگاه صاحب نظران و معلمان درخصوص برنامه درسی آموزش علوم ایران به منظور پیشنهاد الگوی مناسب برنامه درسی آموزش علوم. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 20 (دوره جدید)(3)، 79-100. SID. https://sid.ir/paper/484238/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری هرندی رضا، میرشاه جعفری سیدابراهیم، لیاقت دار محمد جواد. بررسی دیدگاه صاحب نظران و معلمان درخصوص برنامه درسی آموزش علوم ایران به منظور پیشنهاد الگوی مناسب برنامه درسی آموزش علوم. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1392؛20 (دوره جدید)(3):79-100. Available from: https://sid.ir/paper/484238/fa

    IEEE: کپی

    رضا جعفری هرندی، سیدابراهیم میرشاه جعفری، و محمد جواد لیاقت دار، “بررسی دیدگاه صاحب نظران و معلمان درخصوص برنامه درسی آموزش علوم ایران به منظور پیشنهاد الگوی مناسب برنامه درسی آموزش علوم،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 20 (دوره جدید)، no. 3، pp. 79–100، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/484238/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button