مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,786
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

583
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مولفه های معنای زندگی از منظر اسلام در کتاب های درسی دین و زندگی دوره متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 32

چکیده

 در عصر حاضر, بشر به لحاظ روحی و روانی بیش از گذشته مضطرب, افسرده و تنها به نظر می رسد و برای رهایی از این حالت ها, به راه های گوناگون گریز از متن و واقعیت زندگی متوسل می شود. افزایش آمار خودکشی, طلاق, اعتیاد به مواد مخدر, اعتیاد به مواد توهم زا, مصرف بالای داروهای آرام بخش و رشد روزافزون خشونت و جرایم, موید این مساله است. بهره مندی از امکانات مادی, تمام نیازهای انسان امروز را برطرف نساخته بلکه مشکلات روحی او را بیشتر و پیچیده تر کرده است. پرداختن به «معنای زندگی» یکی از موضوعاتی است که فلسفه ورزی و تامل در آن می تواند امیدبخش باشد. معنای زندگی یکی از مهم ترین موضوعات فلسفی, روان شناختی و دینی است که از چشم اندازهای گوناگون می توان به آن نگریست. دین نگاهی فرا دنیوی به زندگی دارد و انسان را به سوی ارزش هایی والاتر از حیات مادی محض دعوت می کند. راه تحقق و تعمیق معنای زندگی نهادینه سازی سازه ها و مولفه ها معنای زندگی است که این امر تنها از مجرای تعلیم و تربیت امکان پذیر است. با توجه به اهمیت و نقش تعلیم و تربیت در معنادار کردن زندگی برای افراد و نقش کلیدی کتاب های درسی در انتقال مفاهیم, در این پژوهش کتاب های دین و زندگی سه پایه در دوره دبیرستان بر اساس مولفه های معنای زندگی از نظر اسلام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. بنابراین هدف از انجام این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های دین و زندگی پایه اول, دوم و سوم دبیرستان, به منظور تعیین ضریب درگیری دانش آموزان با محتوا و پرسش های کتب مذکور بوده است. برای این کار, پس از مشخص کردن مولفه های مورد نظر به عنوان ملاک های تحلیل و تعیین پاراگراف های هر درس به عنوان واحد تحلیل, بر اساس روش رمی به تحلیل محتوای متن و پرسش ها اقدام گردید. نتایج تحلیل حاکی از آن است که میزان توجه به مولفه های معنای زندگی, در کتاب اول و سوم دبیرستان در حدی پایین تر از متوسط (ضریب درگیری پایین تر از یک) و کتاب دوم دبیرستان در حد بالاتر از متوسط (ضریب درگیری بالاتر از یک) بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدپور، کبری، و حسین چاری، مسعود. (1389). بررسی مولفه های معنای زندگی از منظر اسلام در کتاب های درسی دین و زندگی دوره متوسطه. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 2(1 (پیاپی 2-58))، 12-32. SID. https://sid.ir/paper/485009/fa

    Vancouver: کپی

    اسدپور کبری، حسین چاری مسعود. بررسی مولفه های معنای زندگی از منظر اسلام در کتاب های درسی دین و زندگی دوره متوسطه. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1389؛2(1 (پیاپی 2-58)):12-32. Available from: https://sid.ir/paper/485009/fa

    IEEE: کپی

    کبری اسدپور، و مسعود حسین چاری، “بررسی مولفه های معنای زندگی از منظر اسلام در کتاب های درسی دین و زندگی دوره متوسطه،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 2، no. 1 (پیاپی 2-58)، pp. 12–32، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/485009/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button