مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

961
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

313
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش خودپنداره علوم، نگرش نسبت به علوم و ارزش نسبت به علوم بر عملکرد تحصیلی علوم دانش آموزان پایه هشتم ایران و سوئد (بر اساس داده های تیمز 2007)

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 40

چکیده

 انجام مطالعات تطبیقی, شرایط و زمینه سازی مناسبی را برای ارائه اطلاعات و یافته های معتبر در سطح ملی و بین المللی فراهم می سازد. از این طریق نظام های آموزشی کشورها می توانند جایگاه و عملکرد خود را در ابعاد مختلف آموزشی با یکدیگر مقایسه و با شناخت نقاط قوت و ضعف, راهکارهای علمی و عملی برای کیفیت بخشی به نظام آموزشی را شناسایی کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودپنداره علوم, نگرش نسبت به علوم و ارزش نسبت به علوم با عمکرد درسی علوم دانش آموزان پایه هشتم در دو کشور ایران و سوئد بر اساس داده های مطالعه تیمز 2007 انجام گرفته است. تعداد 3918 دانش آموز ایرانی و 5215 دانش آموز سوئدی که در مطالعه تیمز 2008 شرکت داشتند, نمونه این پژوهش را تشکیل دادند. در این مطالعه که از داده های جمع آوری شده توسط مطالعه بین المللی روند پیشرفت ریاضیات و علوم (تیمز) استفاده شد, داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون تحلیل شد و یافته ها نشان داد که در هر دو کشور رابطه بین خودپنداره علوم و پیشرفت تحصیلی علوم در سطح 0.001 معنادار بود (P<0.001), اما رابطه بین نگرش نسبت به علوم و ارزش نسبت به علوم با پیشرفت تحصیلی علوم در همان سطح معنادار نبود. مقایسه میانگین ها با روش t برای گروه های مستقل نشان داد که بین میانگین همه متغیرها برای دانش آموزان ایرانی و سوئدی تفاوت معنادار بود. همچنین, میانگین دانش آموزان ایرانی در خودپنداره علوم, نگرش نسبت به علوم و ارزش نسبت به علوم بالاتر از میانگین دانش آموزان سوئدی بود, اما میانگین پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان سوئدی بالاتر از دانش آموزان ایرانی نبوده است. بر این اساس, نتیجه گیری شد که احتمال آن وجود دارد که دانش آموزان ایرانی که دارای فرهنگی وابسته (فرهنگ آسیایی) هستند که در آن فردیت کمرنگ تر است و بیشتر بر ارتباطات تاکید می شود, تصویر روشنی از خود, توانایی ها و نگرش های خود ندارند, همچنین, اهمیت کمی برای هر درس قائلند و به این علت به سوال های مربوط به این متغیرها با بی دقتی پاسخ داده و یا اینکه به سوال ها امتیاز غیر واقعی یا بالایی داده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیامنش، علیرضا، و معراجی، سارا. (1390). نقش خودپنداره علوم, نگرش نسبت به علوم و ارزش نسبت به علوم بر عملکرد تحصیلی علوم دانش آموزان پایه هشتم ایران و سوئد (بر اساس داده های تیمز 2007). رویکردهای نوین آموزشی، 6(2 (پیاپی 14))، 23-40. SID. https://sid.ir/paper/487558/fa

    Vancouver: کپی

    کیامنش علیرضا، معراجی سارا. نقش خودپنداره علوم, نگرش نسبت به علوم و ارزش نسبت به علوم بر عملکرد تحصیلی علوم دانش آموزان پایه هشتم ایران و سوئد (بر اساس داده های تیمز 2007). رویکردهای نوین آموزشی[Internet]. 1390؛6(2 (پیاپی 14)):23-40. Available from: https://sid.ir/paper/487558/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا کیامنش، و سارا معراجی، “نقش خودپنداره علوم, نگرش نسبت به علوم و ارزش نسبت به علوم بر عملکرد تحصیلی علوم دانش آموزان پایه هشتم ایران و سوئد (بر اساس داده های تیمز 2007)،” رویکردهای نوین آموزشی، vol. 6، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 23–40، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/487558/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button