مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,523
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

771
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی استانداردهای آموزش بالینی دوره فوریت های پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 55

چکیده

 زمینه: امروزه حرکت کیفی به سمت آموزش های بهینه و کارآمد در نظام های تعلیم و تربیت امری ضروری است و لازمه این امر انطباق برنامه های آموزشی, پژوهشی و مدیریتی با رشد حرفه ای, دانش تولید شده و استانداردهاست.هدف: مطالعه به منظور طراحی استانداردهای آموزش بالینی دوره کاردانی فوریت های پزشکی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه کیفی در سال های 1392-1393 طی چهار مرحله انجام شد. در مرحله اول, استانداردهای داخلی و خارجی در رابطه با آموزش بالینی و آموزش کاردان فوریت پزشکی (EMT Intermediate) از طریق اینترنت استخراج شد. در مرحله دوم, با بهره گیری از این استانداردها و اظهارنظر اساتید راهنما و مشاور و 6 نفر از مسوولین مراکز فوریت پزشکی و اعضای هیات علمی گروه فوریت های پزشکی, 108 استاندارد در 6 حیطه تنظیم شد. در مرحله سوم, برگه نظرسنجی پیش نویس استانداردها همراه با سوال باز جهت ارزیابی کیفیت و امکان پذیری استا ن داردها با استفاده از روش دلفی و بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف برای 14 نفر از اعضای هیات علمی گروه فوریت های پزشکی و 10 نفر از مسوولین مراکز فوریت های پزشکی ارسال شد. در مرحله چهارم, داده های کمی با شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی و همچنین داده های کیفی با تحلیل محتوا تحلیل شدند. با توجه به نظرها و بازخوردهای ارایه شده, تغییرات ضروری در استانداردها اعمال و حاصل کار برای اظهارنظر مجدد به کارشناسان ارایه و بعد از اجماع نظر, متن نهایی استانداردها آماده شد. یافته ها: 105 استاندارد در 6 حیطه زیر پیشنهاد شد: هیات علمی و مدرسین بالینی (14 استاندارد), دانشجویان (3 استاندارد), برنامه آموزشی (25 استاندارد), منابع و تسهیلات (16 استاندارد), فعالیت های یاددهی- یادگیری (24 استاندارد) و پیامدهای خروجی (23 استاندارد). نتیجه گیری: از نظر خبرگان, اکثر استانداردها مهم, شفاف, قابل اندازه گیری و در دانشگاه های مختلف, امکان پذیر بودند. انتظار می رود عملیاتی شدن مجموعه استانداردهای تدوین شده, آموزش بالینی مقطع کاردانی رشته فوریت های پزشکی را در ایران علمی تر و موثرتر سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، نوید، ضیاییها، معصومه، یزدانی، شهرام، و رستاک، شهرام. (1394). طراحی استانداردهای آموزش بالینی دوره فوریت های پزشکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 19(1(پی در پی 78))، 45-55. SID. https://sid.ir/paper/48853/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی نوید، ضیاییها معصومه، یزدانی شهرام، رستاک شهرام. طراحی استانداردهای آموزش بالینی دوره فوریت های پزشکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1394؛19(1(پی در پی 78)):45-55. Available from: https://sid.ir/paper/48853/fa

    IEEE: کپی

    نوید محمدی، معصومه ضیاییها، شهرام یزدانی، و شهرام رستاک، “طراحی استانداردهای آموزش بالینی دوره فوریت های پزشکی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 19، no. 1(پی در پی 78)، pp. 45–55، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/48853/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button