Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

559
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

183
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر کاهش فراوانی نسبی بازخورد و نوع تمرین بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته در یک تکلیف زمان بندی متوالی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه و هدف: در یادگیری یک مهارت جدید, تمرین بدنی تنها روش کسب یک مهارت تازه نیستند و مدل های یادگیری مشاهده ای, یادگیری دامنه ای از حرکات را تسهیل می کند. هدف از انجام تحقیق حاضر, بررسی تاثیر کاهش فراوانی نسبی بازخورد و نوع تمرین مشاهده ایی و ترکیبی بر یادگیری زمان بندی نسبی است.روش شناسی: بدین منظور 60 دانشجوی دختر غیررشته تربیت بدنی که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل و فاقد تجربه قبلی در تکلیف مورد نظر بودند, از میان 300 دانشجوی دانشجویی غیرتربیت بدنی دانشگاه خوارزمی انتخاب شدند و بر اساس نوع تمرین و نوع بازخورد به طور تصادفی به 4 گروه مشاهده با بازخورد 33%, مشاهده با بازخورد 100%, ترکیبی با بازخورد 33% و ترکیبی با باخورد 100% تقسیم شدند. آزمودنی ها یک تکلیف زمانبندی متوالی را که شامل فشردن کلیدهای 2, 6, 8 و 4 با حفظ زمان بندی نسبی بود, انجام دادند. این پژوهش شامل 2 مرحله اکتساب و یادداری است. در مرحله اکتساب گروه مشاهده ایی با بازخورد 33% و مشاهده ای با بازخورد 100%, 4 بلوک 12 کوششی از الگویی را مشاهده کردند. دو گروه دیگر که شامل گروه ترکیبی با بازخورد 33% و ترکیبی با بازخورد 100% بودند در این مرحله ابتدا 2 بلوک 12 کوششی مشاهده و سپس 2 بلوک 12 کوششی تمرین بدنی اجرا نمودند. آزمودنی ها در مرحله یادداری هر 4 گروه 1 بلوک 12 کوششی از یک تکلیف با حفظ زمانبندی نسبی یکسان با مرحله اکتساب اجرا کردند.یافته ها: برای تحلیل نتایج از تحلیل واریانس یک راهه با اندازه گیری های مکرر در مرحله اکتساب و تحلیل عاملی دوراهه 2×2 برای بررسی داده ها در مرحله یادداری استفاده شد. نتایج در مرحله اکتساب تفاوت معنی داری در اثر اصلی بازخورد (P<0.001, F=14.868) و بلوک (P<0.000, F=21.265) در یادگیری زمان بندی نسبی وجود دارد و در مرحله یادداری تفاوت معنی داری و در اثر اصلی بازخورد (P<0.007, F=7.989) و نوع تمرین (P<0.008, F=7.495) در یادگیری زمان بندی نسبی وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق, تمرین ترکیبی موجب افزایش یادگیری زمان بندی نسبی و تمرین مشاهده ای موجب کاهش یادگیری زمان بندی نسبی شد, و در نوع بازخورد, بازخورد 100% موجب کاهش یادگیری زمان بندی نسبی و بازخورد 33% موجب یادگیری زمان بندی نسبی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصری، لاله، بهرام، عباس، و حمایت طلب، رسول. (1393). تاثیر کاهش فراوانی نسبی بازخورد و نوع تمرین بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته در یک تکلیف زمان بندی متوالی. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 10(20)، 15-22. SID. https://sid.ir/paper/490661/fa

    Vancouver: کپی

    نصری لاله، بهرام عباس، حمایت طلب رسول. تاثیر کاهش فراوانی نسبی بازخورد و نوع تمرین بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته در یک تکلیف زمان بندی متوالی. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی[Internet]. 1393؛10(20):15-22. Available from: https://sid.ir/paper/490661/fa

    IEEE: کپی

    لاله نصری، عباس بهرام، و رسول حمایت طلب، “تاثیر کاهش فراوانی نسبی بازخورد و نوع تمرین بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته در یک تکلیف زمان بندی متوالی،” پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، vol. 10، no. 20، pp. 15–22، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/490661/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا