مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

831
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش ارتباط موثر به زوج های وابسته به مواد مخدر براساس مدل شناختی- رفتاری بر الگوهای ارتباطی و عود مجدد

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 51

چکیده

 زمینه: یکی از چالش های عمده درمان نگه دارنده با متادون, لغزش و عدم ماندگاری بر درمان است. لذا, توجه به عوامل موثر در این مورد و کاهش آن به وسیله مداخله های روان شناختی به عنوان مکمل دارودرمانی ضروری است.هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر آموزش ارتباط موثر به زوج های وابسته به مواد مخدر براساس مدل شناختی- رفتاری بر الگوهای ارتباطی و عود مجدد انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد, در سال 1392 بر روی 40 زوج مراجعه کننده به مراکز دولتی ترک اعتیاد شهر قزوین انجام شد. این افراد الگوهای مشکل دار ارتباطی داشتند و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. دو گروه با پرسش نامه مقیاس پیش بینی پذیری بازگشت به مصرف مواد (RPS) و مصاحبه بالینی ساختاریافته (SCID-I) برای مردان و پرسش نامه الگوهای ارتباطی (CPQ) برای زوج ها در مراحل پیش و پس آزمون ارزیابی شدند. گروه مداخله 9 جلسه 2 ساعتی آموزش گروهی نحوه ارتباط موثر براساس مدل شناختی- رفتاری را دریافت کردند. داده ها با آزمون های آماری لوین, باکس و تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) تحلیل شدند.یافته ها: تفاوت بین دو گروه مداخله و شاهد در نمره الگوی ارتباط سازنده با (p<0.05) 0.51, در نمره الگوی اجتناب متقابل با (p<0.0001) 0.61 و در الگوی تقاضا/کناره گیری با (p<0.05) 0.45 از نظر آماری معنی دار بود. همچنین تفاوت بین دو گروه در نمره میزان عود با (p<0.0001) 0.64 از نظر آماری معنی دار بود.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها, به نظر می رسد آموزش گروهی نحوه ارتباط موثر به زوج های وابسته به مواد مخدر براساس مدل شناختی- رفتاری موجب بهبود الگوهای ارتباطی و پیشگیری از عود مواد در مردان می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رهبریان، مهرک، حسین زاده، رامش، و دوستی، پرویز. (1395). تاثیر آموزش ارتباط موثر به زوج های وابسته به مواد مخدر براساس مدل شناختی- رفتاری بر الگوهای ارتباطی و عود مجدد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 20(5 (پی در پی 88))، 43-51. SID. https://sid.ir/paper/49095/fa

    Vancouver: کپی

    رهبریان مهرک، حسین زاده رامش، دوستی پرویز. تاثیر آموزش ارتباط موثر به زوج های وابسته به مواد مخدر براساس مدل شناختی- رفتاری بر الگوهای ارتباطی و عود مجدد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1395؛20(5 (پی در پی 88)):43-51. Available from: https://sid.ir/paper/49095/fa

    IEEE: کپی

    مهرک رهبریان، رامش حسین زاده، و پرویز دوستی، “تاثیر آموزش ارتباط موثر به زوج های وابسته به مواد مخدر براساس مدل شناختی- رفتاری بر الگوهای ارتباطی و عود مجدد،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 20، no. 5 (پی در پی 88)، pp. 43–51، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/49095/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button