مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

219
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و اولویت بندی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 91

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویت بندی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان است. به این منظور بر اساس نظریه اجتماعی پارسونز به بررسی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی در چهار بعد اقتصادی, سیاسی, اجتماعی و فرهنگی از منظر پاسخگویان پرداخته شد. روش تحقیق, روش پیمایش است و در پرسشنامه محقق ساخته, مقیاس برش قطبین بکار گرفته شده است. در این روش از پاسخگو خواسته شده تا طی محرک «فارغ التحصیل دانشگاه» به کارکردهای تحصیلات دانشگاهی نمره بدهد. این پرسشنامه توسط 471 جوان شهر گناباد تکمیل شد. نتایج نشان می دهند که کارکردهای تحصیلات دانشگاهی توسط پاسخگویان «در حد متوسط» ارزیابی شده است. کارکرد اجتماعی (کسب منزلت و موقعیت های بهتر اجتماعی), فرهنگی (کسب دانش و ذهن باز و خلاق), سیاسی (قدرت فردی و سازمانی) و اقتصادی (فرصت شغلی مناسب, درآمد کافی و کارایی در جامعه) به ترتیب در اولویت کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از دید تمامی جوانان قرار دارند. جنسیت, سن, مقطع تحصیلی (دانش آموز, دانشجو و فارغ التحصیل), وضعیت تاهل, وضعیت اشتغال, علاقه برای ورود به دانشگاه بر میزان کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان موثر است و عوامل فوق در رگرسیون رتبه ایی مجموعا حدود 13 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسکافی، مریم، و سلطانی، فاطمه. (1392). بررسی و اولویت بندی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان. مطالعات جامعه شناختی ایران، 3(10)، 75-91. SID. https://sid.ir/paper/491925/fa

    Vancouver: کپی

    اسکافی مریم، سلطانی فاطمه. بررسی و اولویت بندی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان. مطالعات جامعه شناختی ایران[Internet]. 1392؛3(10):75-91. Available from: https://sid.ir/paper/491925/fa

    IEEE: کپی

    مریم اسکافی، و فاطمه سلطانی، “بررسی و اولویت بندی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان،” مطالعات جامعه شناختی ایران، vol. 3، no. 10، pp. 75–91، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/491925/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button