مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,862
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

654
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتبارسنجی پرسش نامه رویکردهای مطالعه و یادگیری به منظور تعیین روش های مطالعه و یادگیری دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 303 | صفحه پایان 312

چکیده

 زمینه و هدف: هدف سیستم های ارزشیابی باید ارزیابی پیامدهای مطلوب باشد. هدف از مطالعه حاضر, طراحی و اعتبارسنجی پرسش نامه رویکردهای مطالعه و یادگیری محمودی (MASLAQ یا Mahmoodi studying and learning approaches questionnaire) برای شناسایی روش های مطالعه و یادگیری دانشجویان در آزمون ها بود. روش کار: یک پرسش نامه 12 گویه ساختارمند بر اساس مقیاس تعدیل یافته 5 درجه ای لیکرت به صورت مقیاس آنالوگ بصری مورد استفاده قرار گرفت. این گویه ها با هدف جستجوی اطلاعات در خصوص رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان بین سوالات چند گزینه ای (MCQs یا Multiple choice questions) و سوالات کوتاه پاسخ (SAQs یا Short answer questions) که ممکن است پیامدهای یادگیری دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهد, طراحی گردید. 34 دانشجو که به روش سرشماری انتخاب شده بودند, به روش آزمون و آزمون مجدد قبل از شروع مطالعه, پرسش نامه را کامل نمودند. یافته ها: پایایی پرسش نامه 12 گویه بر اساس آزمون-باز آزمون یک هفته ای با Cronbach's alpha, 0.81 تعیین شد. پایایی پرسش نامه 12 موردی اعتبار یافته (189 پرسش نامه) توسط 0.77 Cronbach's alpha تعیین گردید. دامنه ضریب توافق Kappa برای گویه های پرسش نامه, قبل و بعد از آزمون 0.60-0.34 بود. ضریب همبستگی درونی برای گویه های پرسش نامه قبل و بعد از آزمون محاسبه شد (0.001>P, ICC=0.93). شاخص روایی محتوا برای کل پرسش نامه, 0.88 و روایی سازه نیز محاسبه گردید. نتیجه گیری: این پرسش نامه معتبر, ابزار منحصر به فردی برای ارزیابی رویکردهای مطالعه و یادگیری و نیز ارزیابی استراتژی های یادگیری دانشجویان بر اساس انتخاب نوع آزمون می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، محمدرضا. (1392). اعتبارسنجی پرسش نامه رویکردهای مطالعه و یادگیری به منظور تعیین روش های مطالعه و یادگیری دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(4)، 303-312. SID. https://sid.ir/paper/493706/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی محمدرضا. اعتبارسنجی پرسش نامه رویکردهای مطالعه و یادگیری به منظور تعیین روش های مطالعه و یادگیری دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(4):303-312. Available from: https://sid.ir/paper/493706/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا محمودی، “اعتبارسنجی پرسش نامه رویکردهای مطالعه و یادگیری به منظور تعیین روش های مطالعه و یادگیری دانشجویان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 4، pp. 303–312، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/493706/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button