مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

911
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

262
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش آرام سازی بر تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر

صفحات

 صفحه شروع 279 | صفحه پایان 284

چکیده

 زمینه و هدف: تنش مزمن, علاوه بر این که باعث تحریک پذیری و بی ثباتی خلق می شود, از عوامل مهم در افزایش اضطراب و افسردگی به شمار می آید. با توجه به اهمیت کاهش تنش, اضطراب و افسردگی به روش های غیر دارویی, مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر آموزش آرام سازی بر تنش, اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر انجام شد.روش تحقیق: این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهد دار تصادفی شده, بر روی 36 مادر دارای کودک عقب مانده ذهنی انجام شد. ابتدا پرسشنامه DASS 21 (The Depression Anxiety Stress Scales) برای همه مادران تکمیل گردید؛ سپس مادران به صورت تصادفی, به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. روش آرام سازی به گروه مورد مداخله در مدت پنج جلسه به صورت تئوری آموزش و همزمان تمرین عملی انجام شد. گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. یک ماه پس از برگزاری جلسات آموزشی, پرسشنامهDASS 21 مجددا برای افراد هر دو گروه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 13) و آزمون های آماری تی زوج و تی مستقل در سطح معنی داری a=0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره تنش, اضطراب و افسردگی قبل از مداخله, در دو گروه تفاوت معنی داری را نشان نداد ولی در هفته چهارم پس از آموزش آرام سازی, نمره کل تنش از 19.1±10.4 به 14.1±7.6 (P<0.001), نمره افسردگی از 15.7±9.9 به 11.3±6.9 (P=0.003) و نمره اضطراب از 14.4±10.6 به 9.7±6.5 (P=0.003) کاهش یافت که از نظر آماری معنی دار بود.نتیجه گیری: آموزش آرام سازی بر کاهش تنش, اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی موثر است؛ بنابراین برای پیشگیری از ایجاد اختلالات روانی و آسیب دیدن فرد و خانواده ها, باید این آموزش ها بیشتر مورد توجه مشاوران, کارکنان مدارس استثنایی و بهزیستی قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهریاری، ظریفه، میری، محمدرضا، شریف زاده، غلامرضا، دستجردی، رضا، و ولوی، مریم. (1391). تاثیر آموزش آرام سازی بر تنش, اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر. مراقبت های نوین، 9(4 (پیاپی 36))، 279-284. SID. https://sid.ir/paper/493712/fa

    Vancouver: کپی

    شهریاری ظریفه، میری محمدرضا، شریف زاده غلامرضا، دستجردی رضا، ولوی مریم. تاثیر آموزش آرام سازی بر تنش, اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر. مراقبت های نوین[Internet]. 1391؛9(4 (پیاپی 36)):279-284. Available from: https://sid.ir/paper/493712/fa

    IEEE: کپی

    ظریفه شهریاری، محمدرضا میری، غلامرضا شریف زاده، رضا دستجردی، و مریم ولوی، “تاثیر آموزش آرام سازی بر تنش, اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر،” مراقبت های نوین، vol. 9، no. 4 (پیاپی 36)، pp. 279–284، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/493712/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button