مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

275
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای پرسش های مرجع مجازی در کتابخانه ملی ایران

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 97

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل محتوای پرسش های مرجع مجازی کتابخانه ملی ایران انجام شده است.روش/ رویکرد پژوهش: جامعه پژوهش کلیه سوالات ارسال شده به مرجع مجازی کتابخانه ملی طی مدت یک ماه است که شامل 258 پرسش در قالب 178 وب فرم است.یافته ها: 54.55 درصد از کاربران مرجع مجازی کتابخانه ملی را مردان تشکیل می دهند. بیشترین میزان ارسال پرسش از سوی کاربران مربوط به مقطع تحصیلی کارشناسی (46.02 درصد) است و تحصیلات 55.68 درصد از کاربران در گروه علوم انسانی و 1.70 درصد در گروه های علوم پایه و پزشکی است که به ترتیب بیشترین و کمترین میزان را به خود اختصاص داده اند. از بین انواع سوالات مطرح شده, بیشترین و کمترین نوع سوالات به ترتیب مربوط به سوالات پژوهشی با 32.28 درصد و راهنما با 20.08 درصد است. بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش بیشترین و کمترین سوالات مطرح شده توسط کاربران به ترتیب در حوزه های موضوعی کلیات و فلسفه و روان شناسی است. بیشترین سوالات پژوهشی توسط کاربران گروه علوم انسانی (36.73 درصد), بیشترین سوالات تجسس ویژه توسط کاربران گروه علوم فنی و مهندسی (36.36 درصد) و بیشترین سوالات راهنما توسط کاربران گروه علوم پزشکی (33.33 درصد) مطرح شده است.نتیجه گیری: از آنجایی که اکثر کاربران از خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی برای طرح سوالات پژوهشی استفاده می کنند, حضور کتابدار متخصص مسلط به مهارت های سواد اطلاعاتی برای پاسخ گویی مطلوب ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری داریان، سعیده، محمدی، فرناز، و شاکری، صدیقه. (1391). تحلیل محتوای پرسش های مرجع مجازی در کتابخانه ملی ایران. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، -(91)، 84-97. SID. https://sid.ir/paper/493767/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری داریان سعیده، محمدی فرناز، شاکری صدیقه. تحلیل محتوای پرسش های مرجع مجازی در کتابخانه ملی ایران. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)[Internet]. 1391؛-(91):84-97. Available from: https://sid.ir/paper/493767/fa

    IEEE: کپی

    سعیده اکبری داریان، فرناز محمدی، و صدیقه شاکری، “تحلیل محتوای پرسش های مرجع مجازی در کتابخانه ملی ایران،” مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، vol. -، no. 91، pp. 84–97، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/493767/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button