مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,507
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,156
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تاب آوری دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 69

چکیده

 زمینه و هدف: تاب آوری, نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی, عاطفی و شناختی می باشد؛ لذا این پژوهش با هدف تعیین رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تاب آوری دانشجویان انجام شده است.مواد و روش ها: نوع مطالعه, توصیفی و از نوع همبستگی است جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1391-1392 به تعداد 400نفر بودند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, انتخاب شدند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان (1970) 196 نفر تعیین شدند. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه مقیاس دلبستگی بزرگسالی, مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو 20 و مقیاس تاب آوری کونرو و دیویدسون و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.یافته ها: نتایج نشان داد که بین مولفه های سبک دلبستگی نظیر: دلبستگی ایمن و تاب آوری (r=0.597) دلبستگی ناایمن و تاب آوری (r=0.141) دلبستگی دوسوگرا و تاب آوری (r=0.470) دانشجویان رابطه معنی دار وجود دارد و هم چنین بین مولفه های نارسایی هیجانی, نظیر: دشواری در شناسایی احساسات و تاب آوری (r=-0.744), دشواری در توصیف احساسات و تاب آوری (r=-0.770), و تفکر عینی و تاب آوری (r=-0.766) افراد رابطه معناداری وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد, که سبک دلبستگی ایمن و شناخت هیجانات با تاب آوری دانشجویان رابطه دارد؛ لذا با توجه به جایگاه ویژه دانشجویان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور, به کارگیری روش های نوین و کارآمد در زمینه مشاوره و خدمات روانشناسی, مثمر ثمر خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، قهرمان، حسن زاده، رمضان، فصیحی، رویا، و اقبال، محمدرضا. (1392). رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تاب آوری دانشجویان. نسیم تندرستی (سلامت خانواده)، 2(1)، 64-69. SID. https://sid.ir/paper/494422/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی قهرمان، حسن زاده رمضان، فصیحی رویا، اقبال محمدرضا. رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تاب آوری دانشجویان. نسیم تندرستی (سلامت خانواده)[Internet]. 1392؛2(1):64-69. Available from: https://sid.ir/paper/494422/fa

    IEEE: کپی

    قهرمان محمودی، رمضان حسن زاده، رویا فصیحی، و محمدرضا اقبال، “رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تاب آوری دانشجویان،” نسیم تندرستی (سلامت خانواده)، vol. 2، no. 1، pp. 64–69، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/494422/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button