مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,205
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

760
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی توانایی سیستم شنوایی در درک محرکات گفتاری ساده و پیچیده در کودکان مبتلا به اختلال شنوایی حسی – عصبی 6 تا 7 ساله فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 37

چکیده

 مقدمه: قبل از آغاز اقدامات درمانی (طبی و توانبخشی) در کودکان کم شنوا لازم است که توانایی سیستم شنوایی در درک محرک های گفتاری ارزیابی شود. سنجش شنوایی با استفاده از صداهای خالص نمی تواند این توانایی را تخمین بزند به همین منظور آزمون های ویژه ای برای تعیین توانایی درک گفتار در کودکان ساخته شده اند.مواد و روش کار: با توجه به اطلاعات مورد نیاز برای آغاز درمان در کودکان مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی, پژوهشی در دو مرحله توصیفی و تحلیلی انجام گردید. ابتدا طی بررسی توصیفی گنجینه واژه ها و مفاهیم کودکان 6 تا 7 ساله فارسی زبان با تعیین فراوان ترین واژه های یک, دو و سه هجایی و افعال, از 873 کتاب گروه سنی پیش دبستانی استخراج گردید. سپس آزمون درک شنوایی گفتار «مدرس» شامل چهار بخش از ساده به پیچیده برای ارزیابی توانایی های تشخیص واج, شناسایی واژه, شناسایی جمله و درک مطلب جمله ساخته شد. در نهایت در یک بررسی تحلیلی این آزمون بر روی 60 کودک (30 دختر و 30 پسر) دارای کم شنوایی حسی عصبی متوسط, شدید و عمیق (ANSI-1969) اجرا شد و روایی ساختار و امتیاز آزمون ساخته شده تعیین گردید.نتایج: نتایج نشان داد که آزمون حاضر, 97.25% روایی محتوا دارد. با افزایش کم شنوایی امتیاز درک گفتار با استفاده از این آزمون کاهش نشان داد (P<0.001). کاهش امتیاز متاثر از افزایش کم شنوایی, در تمامی زیر آزمون ها نیز دیده شد (P<0.001) که نشانه روایی ساختار آزمون است. با اجرای مجدد آزمون بر روی کل جمعیت نمونه امتیازها در آزمون اولیه (=35.01±12.09میانگین) با آزمون مجدد (=35.10±12.05میانگین) تفاوتی نشان نداد. (P>0.05)نتیجه گیری: می توان آزمون ساخته شده در این بررسی را به عنوان آزمونی روا و معتبر برای ارزیابی درک گفتار کودکان کم شنوای 6 تا 7 ساله فارسی زبان به کار برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، سیده مهناز، مدرسی، یحیی، و اربر، نورمن.پی. (1384). ارزیابی توانایی سیستم شنوایی در درک محرکات گفتاری ساده و پیچیده در کودکان مبتلا به اختلال شنوایی حسی – عصبی 6 تا 7 ساله فارسی زبان. مجله گوش، گلو، بینی و حنجره ایران، 17(2 (پیاپی 40))، 27-37. SID. https://sid.ir/paper/49449/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی سیده مهناز، مدرسی یحیی، اربر نورمن.پی. ارزیابی توانایی سیستم شنوایی در درک محرکات گفتاری ساده و پیچیده در کودکان مبتلا به اختلال شنوایی حسی – عصبی 6 تا 7 ساله فارسی زبان. مجله گوش، گلو، بینی و حنجره ایران[Internet]. 1384؛17(2 (پیاپی 40)):27-37. Available from: https://sid.ir/paper/49449/fa

    IEEE: کپی

    سیده مهناز احمدی، یحیی مدرسی، و نورمن.پی اربر، “ارزیابی توانایی سیستم شنوایی در درک محرکات گفتاری ساده و پیچیده در کودکان مبتلا به اختلال شنوایی حسی – عصبی 6 تا 7 ساله فارسی زبان،” مجله گوش، گلو، بینی و حنجره ایران، vol. 17، no. 2 (پیاپی 40)، pp. 27–37، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/49449/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button