مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,939
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و منفی در بین مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه دانشجویان رشته های داروسازی و دندانپزشکی

صفحات

 صفحه شروع 180 | صفحه پایان 193

چکیده

 زمینه و هدف: عوامل متعددی در ارتقای کیفیت آموزش عالی کشور و بهبود فرایند آن دخیل می باشند. الگوهای حرفه ای یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده در دستیابی به اهداف آموزشی و یادگیری بهتر دانشجویان به شمار می روند. هدف از انجام این پژوهش, بررسی خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و منفی در بین مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه دانشجویان رشته های داروسازی و دندانپزشکی بود. روش کار: در این مطالعه توصیفی-  تحلیلی - مقطعی, 94 دانشجوی سال آخر رشته های داروسازی و دندانپزشکی نمونه پژوهش را تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها, پرسش نامه محقق ساخته بود که در سه بخش به بررسی خصوصیات شخصیتی و دموگرافیک فرد پاسخ دهنده, خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای منفی می پرداخت. یافته ها: از نظر دانشجویان, بیشترین میانگین الگوهای مثبت معرفی شده, به ترتیب مربوط به ویژگی های احترام به همکار (8.75), با سواد بودن (8.52), داشتن فن معلمی (8.49), خوش اخلاقی (8.45) و مهربانی (8.43) بود. بین الگوهای مثبت از نظر متغیرهای سن, جنسیت, مقطع تدریس (پایه و بالینی) و رتبه علمی هیچ تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بیشترین میانگین الگوهای منفی معرفی شده, به ترتیب مربوط به ویژگی های قابل نکوهش بودن (6.97-), نداشتن فن معلمی (6.41-), مهربان نبودن (6.09-), مدیر خوب نبودن (6.08-) و احترام نگذاشتن به دانشجویان (6.03-) بود. بین الگوهای منفی, تنها از نظر متغیر رتبه علمی (0.029=P) تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد. در مجموع, 2 دسته خصوصیات مثبت و 3 دسته خصوصیات منفی در قالب منش های اخلاقی و ارتباطی, مهارت های مدیریتی و آموزشی و شایستگی های علمی و شخصیتی, برای الگوهای حرفه ای و غیر حرفه ای معرفی گردید. در خصوص ارتباط بین خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و منفی و ویژگی های عمومی دانشجویان پاسخ دهنده, مشخص گردید که از نظر متغیر سن, هیچ ارتباط معنی داری بین الگوهای مثبت و منفی معرفی شده و ویژگی های عمومی دانشجویان وجود ندارد. نتیجه گیری: خصوصیات و ویژگی های مثبت و منفی مدرسین, نقش به سزایی در مقبولیت و الگو قرار دادن آنان از جنبه های شخصیتی, حرفه ای و علمی, از سوی دانشجویان دارد و جهت دستیابی به اهداف آموزشی و ارتقای نظام آموزش عالی, باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلی، مریم، حقدوست، علی اکبر، بیگ زاده، امین، بهمن بیجاری ، بهاره ، و بذرافشان، اعظم. (1392). بررسی خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و منفی در بین مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه دانشجویان رشته های داروسازی و دندانپزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(3)، 180-193. SID. https://sid.ir/paper/496957/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلی مریم، حقدوست علی اکبر، بیگ زاده امین، بهمن بیجاری بهاره ، بذرافشان اعظم. بررسی خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و منفی در بین مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه دانشجویان رشته های داروسازی و دندانپزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(3):180-193. Available from: https://sid.ir/paper/496957/fa

    IEEE: کپی

    مریم اسماعیلی، علی اکبر حقدوست، امین بیگ زاده، بهاره بهمن بیجاری ، و اعظم بذرافشان، “بررسی خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و منفی در بین مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه دانشجویان رشته های داروسازی و دندانپزشکی،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 3، pp. 180–193، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/496957/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button