Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,466
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,348
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنگری فضای باز مدارس در اقلیم سرد (نمونه موردی: شهر تبریز)

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 64

چکیده

 اقلیم تاثیر مهمی در ایجاد شرایط آب و هوایی مختلف دارد که امکان تعدیل این شرایط از طریق انتخاب مصالح و طراحی مناسب وجود دارد. در این میان طراحی مدارس مستلزم شناخت شرایط محیطی و اقلیمی, ویژگی های معماری با هویت محلی منطقه و از طرفی, استفاده از خلاقیت طراحانه در جهت بالا بردن کیفیت کالبدی و ابعاد زیبایی شناختی است. حیاط مدرسه دارای ویژگی ها و پتانسیل هایی است که در رشد و پرورش دانش آموزان نقش مهمی دارد اما متاسفانه در ایران استفاده از این محیط کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مساله بخصوص در اقلیم سرد بدلیل شرایط آب و هوایی خاص منطقه و بدلیل آنکه اصولا آموزش در فصول سرد سال (پاییز, زمستان) اتفاق می افتد حائز اهمیت می باشد. از این رو در اینجا این سوال مطرح می شود که چگونه می شود فضای باز مدرسه را بگونه ای طراحی کرد که در مدت زمان بیشتری قابلیت بهره گیری در فصول سرد سال در اقلیم سرد را داشته باشد؟ هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی ها و ارائه اصول و راهکارهایی برای فضای باز مدارس مناطق اقلیم سرد که شامل بخشی از مناطق کوهستانی و کوهپایه ای است می باشد. با فرض اینکه در اقلیم سرد امکان استفاده بهینه از این فضا با استفاده از تمهیداتی وجود دارد. با این نگرش با هدف دستیابی به ضوابط طراحی فضای باز مدرسه در اقلیم سرد, مدارس تبریز به عنوان نمونه موردی, بررسی می شود. در ابتدا به بررسی اقلیمی این شهر در دو بعد مشخصات آب و هوایی و نیازهای اقلیمی منطقه از نظر آسایش انسان در فضای باز مدارس پرداخته می شود. سپس با بررسی تعدادی از نمونه مدارس موجود در شهر تبریز, حیاط این مدارس مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و در نهایت به ارائه راهکار در این خصوص پرداخته می شود. دستاورد این پژوهش ارائه راهنمای طراحی فضای باز و نیمه باز به منظور استفاده بهینه از این محیط در مدارس اقلیم سرد می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صمدپورشهرک، مهسا، و طاهباز، منصوره. (1395). بازنگری فضای باز مدارس در اقلیم سرد (نمونه موردی: شهر تبریز). شباک، 2(11 (پیاپی 18))، 43-64. SID. https://sid.ir/paper/497565/fa

    Vancouver: کپی

    صمدپورشهرک مهسا، طاهباز منصوره. بازنگری فضای باز مدارس در اقلیم سرد (نمونه موردی: شهر تبریز). شباک[Internet]. 1395؛2(11 (پیاپی 18)):43-64. Available from: https://sid.ir/paper/497565/fa

    IEEE: کپی

    مهسا صمدپورشهرک، و منصوره طاهباز، “بازنگری فضای باز مدارس در اقلیم سرد (نمونه موردی: شهر تبریز)،” شباک، vol. 2، no. 11 (پیاپی 18)، pp. 43–64، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/497565/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا