Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,889
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

516
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روش های ارزشیابی کتاب های درسی دانشگاهی، مزایا و محدودیت ها

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 17

چکیده

 تحقیق حاضر در پی نقد روش های ارزشیابی کتاب های درسی دانشگاهی و مزایا و محدودیت های هر روش است؛ بدین منظور ضمن ارائه تعاریفی از کیفیت کتاب های درسی, رویکردهای ارزشیابی این کتاب ها نقد و بررسی خواهد شد. در ادامه سه روش عمده ارزشیابی شامل روش تجربی, نظرسنجی از مخاطبان و روش تحلیلی تبیین می گردد و مزایا و محدودیت های هر روش به طور جداگانه بیان می شود. روش تجربی با عواملی همچون ابزار اندازه گیری, دشواری اجرای طرح تجربی, محدودیت مقیاس, ملاحظات اخلاقی و تاثیرات کنترل نشده عامل جدید مواجه است. همچنین نظرسنجی از مخاطبان با عواملی همچون مقایسه نظرات مخاطبان مختلف, نظرات سریع و سطحی, پرسش نظرات و تاثیر زمینه بر نظرات صورت می گیرد و تحلیل کتاب درسی با عواملی همچون انتخاب معیارها از سوی ذی نفعان, زمان در مقابل دقت, ذهنیت در مقابل عینیت و اهمیت نسبی ملاک ها روبه رو می شود. بنابراین نتیجه می گیریم با توجه به تعدد روش های ارزشیابی کتاب های درسی و محدودیت ها و مزایای هر روش, ارزشیابان کتاب های درسی با توجه به اهداف, سوالات ارزشیابی و شرایط اجرای آن, باید به انتخاب بهترین روش ارزشیابی اقدام نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوریان، محمد. (1393). روش های ارزشیابی کتاب های درسی دانشگاهی, مزایا و محدودیت ها. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 18(33)، 1-17. SID. https://sid.ir/paper/501040/fa

    Vancouver: کپی

    نوریان محمد. روش های ارزشیابی کتاب های درسی دانشگاهی, مزایا و محدودیت ها. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1393؛18(33):1-17. Available from: https://sid.ir/paper/501040/fa

    IEEE: کپی

    محمد نوریان، “روش های ارزشیابی کتاب های درسی دانشگاهی, مزایا و محدودیت ها،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 18، no. 33، pp. 1–17، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/501040/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا