مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

301
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارایی بازار و سودآوری تجارت در بازار داخلی پسته ایران

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 139

چکیده

 مقایسه قیمت های دریافتی تولیدکننده و پرداختی مصرف کننده چنین نتیجه گیری می شود که سهم عمده ای از سود حاصل از تولید و صدور پسته ایران نصیب تاجرهای پسته می شود. به سخن دیگر تولیدکننده به عنوان عنصر اصلی, کمترین بهره را از تولید پسته در ایران به دست می آورد. در مطالعه کنونی تلاش شده است که این دیدگاه در خصوص بازار پسته مورد آزمون قرار گیرد. برای این منظور, با استفاده از یک نمونه شامل 302 نفر از کشاوزران و یک نمونه شامل 227 نفر از تاجرهای پسته استان های کرمان و فارس که در سال های 1385 و 1386 مورد مصاحبه قرار گرفته اند, مسیرهای بازاریابی محصول پسته بررسی شد. برای تعیین و تجزیه و تحلیل حاشیه بازار از روش پیشنهادی چارلز و گری استفاده شد و همچنین کارایی بازار به روش پیشنهاد شده به وسیله شفرد تعیین شد. نتایج نشان داد که مشکلات فنی و مالی, نیاز به تامین نقدینگی و جو بی اعتمادی باعث شده است تا عرضه محصول بعد از فصل برداشت بسیار بالا و به صورت نقدی یا دوره های کوتاه مدت باشد. همین عوامل باعث شده است تا برخلاف سود بالاتر, کشاورزان ارتباط مستقیم با صادرکنندگان را رها کرده و محصول خود را به واسطه ها و دلال های محلی بفروشند. مقایسه تفاوت قیمت پسته در مراحل مختلف با هزینه های بازاریابی نشان می دهد که به طور کلی تجارت پسته فعالیتی سودآور است و در بخش صادرات, رانت اقتصادی بالایی نیز ایجاد می شود. این مساله باعث شده است تا کارایی بازار پسته در کل پایین باشد. بررسی بیشتر نشان داد که رانت ایجاد شده ناشی از تجارت نبوده بلکه حاصل منابع مالی است و به صاحبان این منابع برمی گردد. در پایان پیشنهاد شد با ایجاد ترمینال های ضبط و فرآوری پسته و همچنین انبارهای عمومی برای ذخیره, اصلاح بازار مالی و تامین نقدینگی, ایجاد جو اعتماد در بازار پسته, آسان و روان کردن فرآیند صادرات محصول و برگشت پول و جدا کردن بحث تجارت و منابع مالی, برای افزایش کارایی بازار پسته تلاش شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهی عزت آبادی، محمد. (1388). بررسی کارایی بازار و سودآوری تجارت در بازار داخلی پسته ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 3(1)، 115-139. SID. https://sid.ir/paper/501504/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهی عزت آبادی محمد. بررسی کارایی بازار و سودآوری تجارت در بازار داخلی پسته ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1388؛3(1):115-139. Available from: https://sid.ir/paper/501504/fa

    IEEE: کپی

    محمد عبدالهی عزت آبادی، “بررسی کارایی بازار و سودآوری تجارت در بازار داخلی پسته ایران،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 3، no. 1، pp. 115–139، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/501504/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button