مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

956
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

473
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی هویت معنوی مبتنی بر صفات در طراحی محصول

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 84

چکیده

 بشر بر اساس فطرت الهی خود, قابلیت درک معنویت و حضور خداوندی را در تعاملاتش دارد. نیاز انسان به پرورش معنوی, انکارناپذیر است؛ اما تاکنون در طراحی صنعتی و مطالعات پیرامون آن, به قدر کافی به این نیاز فطری توجه نشده است. در پژوهش حاضر, طراحی محصول بر اساس این خصیصه کاربران بررسی شده است. هدف این مقاله, شناخت عوامل موثر بر ایجاد هویت معنوی محصول و احساسات معنوی کاربران است تا بتوان راهکاری را جست وجو کرد که هدایتگر طراحان در این مسیر باشد. این پژوهش نظری, بر مبنای فرایند برایان لاوسون شکل یافته و به دنبال آن, مطالعات کتابخانه ای و میدانی بر اساس مراحل سه گانه بررسی, تلفیق, ارزیابی و تعاملشان با یکدیگر انجام شده است. ساختار پژوهش بر اساس گروهی از واژگان بنا شده است. این واژگان که بیان کننده مشخصه های عملکردی, سمبلیک و استتیکی محصولات اند, از دو مسیر به دست آمده اند: گروه اول, با مروری بر مطالعات در زمینه هنر و معنویت, به ویژه هنر اسلامی و گروه دیگر, با مراجعه ای ساختاریافته به صفات خداوند در منبع مکتوب و بی نقص معنویت, یعنی قرآن کریم. کلیدواژگان و صفات مذکور با تحلیل های کیفی و محتوایی غربال شدند. در نتیجه, فهرستی نهایی از کلیدواژگان به دست آمد که طراحی محصولات بر اساس آن ها, ممکن است بر تجلی هویت معنوی در فرایند استفاده کاربران و به ویژه استفاده کنندگان ایرانی موثر واقع شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قدوسی نژاد، زهرا، فاطمی نیا، مهران، و چوپانکاره، وحید. (1394). بررسی هویت معنوی مبتنی بر صفات در طراحی محصول. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 20(4)، 73-84. SID. https://sid.ir/paper/502025/fa

    Vancouver: کپی

    قدوسی نژاد زهرا، فاطمی نیا مهران، چوپانکاره وحید. بررسی هویت معنوی مبتنی بر صفات در طراحی محصول. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1394؛20(4):73-84. Available from: https://sid.ir/paper/502025/fa

    IEEE: کپی

    زهرا قدوسی نژاد، مهران فاطمی نیا، و وحید چوپانکاره، “بررسی هویت معنوی مبتنی بر صفات در طراحی محصول،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 20، no. 4، pp. 73–84، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/502025/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button